Zespół Szkół im. Juliana Tuwima

w Bielsku-Białej

spNasza szkoła była zaangażowana w ogólnopolską akcję Szlachetna Paczka. W tym roku przygotowaliśmy paczki z żywnością oraz środkami czystości dla dwóch rodzin. Kolejne paczki świąteczne trafiły do Domu dla Bezdomnych w Bielsku- Białej gdzie obecnie przebywają dwie matki ze swoimi kilkuletnimi dziećmi. To właśnie dla nich uczennice klasy IV at przygotowały mikołajkową niespodziankę. Udało nam się również zebrać dużą ilość słodyczy, która została przekazana do Pogotowia Opiekuńczego. Część artykułów spożywczych oraz chemii gospodarczej przekazaliśmy na paczki w ramach zbiórki darów dla Polaków mieszkających na Kresach organizowanej przez ZHR. Pragniemy szczególnie podziękować wszystkim nauczycielom oraz uczniom za ich otwarte serce i ofiarność.

Do zobaczenia w przyszłym roku.
Szkolne Koło Wolontariatu

bykDnia 12.12.2017 r. w Zespole Szkół nr 7 w Tychach odbył się konkurs hotelarsko-językowy "IBERYJSKA CORRIDA”. W konkursie wzięli udział uczniowie szkół o profilach hotelarskich i turystycznych z województwa śląskiego. Uczestnicy musieli wykazać się znajomością zagadnień branżowych, kultury Hiszpanii i Portugalii oraz umiejętnością praktycznego zastosowania języka angielskiego. W trakcie konkursu mogli posłuchać interesującej prelekcji nt. Camino de Santiago, którą wygłosił dr Kajetan Suchecki, podróżnik i wykładowca Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Miło nam poinformować, że uczennice naszej szkoły: Zuzanna Kubica
i Karolina Wypychowska z klasy 3bt, zajęły wysokie III miejsce i w ramach nagrody otrzymały voucher o wartości 200,00 zł do wykorzystania
w restauracji hotelu Vienna House Easy Angelo Katowice**** oraz inne atrakcyjne upominki. Serdecznie gratulujemy!!!

20171120 13311422 listopada dr Magdalena Szymura, pracownik dydaktyczny Filologii Włoskiej na Politechnice Gliwickiej, przeprowadziła w naszej szkole wykład pt. "Natura i kultura Sycylii", wzbogacając tym samym wiedzę uczniów kl. III ct i IV ct na temat geografii, historii i zwyczajów tej pięknej wyspy.

Temat zainicjowany został w tym roku przez włoskich studentów z Palermo, którzy przybliżyli nam atmosferę gorącej Sycylii w czasie lekcji języka włoskiego. Kolejne zajęcia z ich udziałem czekają nas w grudniu.

kolaż

23.11.2017r. Sabina Kuch i Magdalena Tarnawa wzięły udział w konkursie gastronomicznym "Śląska Jesień Kulinarna" pod patronatem dobrze znanego Wam Remigiusza Rączki w "Ekonomiku" w Wodzisławiu Śląskim. Nasze dziewczyny zajęły tam wysokie 5 miejsce. W zmaganiach wzięło udział 19 drużyn uczniowskich ze szkół z Tczewa, czeskiej Stonavy, Marklowic, Wisły, Tych, Raciborza, Cieszyna, Jastrzębia Zdroju, Swarożyna, Ornontowic, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Bierunia, Bielska-Białej i Wodzisławia. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów. Zobaczcie jak sobie poradziły i z kim konkurowały.

beskidzki serwW dniach 14 i 15. 11. 2017 r., zespół cheerleaderek wraz z opiekunem Anną Karkoszką uczestniczył w VII Międzynarodowym Turnieju Mixtów Siatkarskich Beskidzki Serw. Drużyna dziewcząt pokazem układów choreograficznych uświetniła otwarcie i zamknięcie tego sportowego wydarzenia. W konkursie cheerleadingu, dziewczyny pokazały wspaniałe umiejętności, pracę zespołową i niesamowity wdzięk - efektem występu było zajęcie I miejsca.

Skład Drużyny:

• Arleta Tryka
  • Weronika Pająk
  • Marcelina Smolarska

konferencja24 listopada 2017 r. w Bielskim Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego odbyło się spotkanie informacyjne dla nauczycieli zainteresowanych programem POWER SE Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej pt: „PODZIELMY SIĘ DOŚWIADCZENIEM” zorganizowane przez koordynatorów z Zespołu Szkół im. Juliana Tuwima Aleksandrę Jeż-Pawlak i Esterę Czyż.
Celem spotkania było podzielenie się doświadczeniem zgromadzonym podczas tworzenia wniosków, jak i realizacji projektów z zakresu Edukacji Szkolnej w ramach Programu POWER SE oraz służenie pomocą koleżankom i kolegom z innych szkół, którzy zechcieli z tego doświadczenia skorzystać.
Po krótkim powitaniu zgromadzonych gości przez Pana Dyrektora Klaudiusza Knypsa, przedstawicele trzech bielskich szkół uczestniczących w Mobilnościach Kadry Edukacji Szkolnej POWER SE zaprezentowali swoje doświadczenie w działaniach projektowych.
Jako pierwsza wystąpiła Pani Anna Pytlowany z VIII Liceum Ogólnokształcącego
w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących, która przybliżyła założenia i efekty zakończonego w tym roku projektu: Ies Josep Lladonosa wzorem dla europejskiego rozwoju naszego liceum.
Następnie prezentacji projektu Zespołu Szkół Gastronomicznych i Handlowych pt.: Kształcenie nauczycieli drogą do sukcesu szkoły, dokonał pan Damian Wydra.
Jako ostatnia wystąpiła Pani Estera Czyż z Zespołu Szkół im. Juliana Tuwima, która omówiła cele i efekty projektu pt.: Czas na kadrę - rozwój umiejętności językowych nauczycieli bielskiego Tuwima w celu podniesienia jakości pracy szkoły.
Po prezentacjach goście mieli okazję podyskutować o znaczeniu projektów dla kadry. Głos zabrali dyrektorzy szkół, pani Bożena Graboń dyrektor Miejskiego Zarządu Oświaty oraz koordynatorzy projektów. Nauczyciele zainteresowani złożeniem wniosków w konkursie 2018, mieli okazję zadać pytania, badź skonsultować swoje pomysły i wątpliwości zarówno z przedstawicelami szkół prezentujących swoje doświadczenia, jak i z przedstawicielami Miejskiego Zarządu Oświaty odpowiedzialnymi za projekty.

krakowUczniowie naszej szkoły odwiedzili Kraków a w nim Hotel Novotel City West, w którym ugościł nas nasz absolwent Szymon Szymczyk. Dzięki uprzejmości jego przełożonych mogliśmy zobaczyć pokoje, sale konferencyjne i restauracje. Kolejnym etapem naszej wycieczki były targi HORECA. Nowe trendy, nowi ludzie, nowe smaki. Sami zobaczcie i rezerwujcie sobie czas za rok.

kuchnia m (449x800)Klasy 2BT, 3BT i 4CT miały możliwość zapoznania się ze specyfiką kuchni molekularnej. Łukasz Konik przedstawił różne jej obszary, a efekty pracy zaangażowanych w ćwiczenia uczniów rozdzielił pomiędzy słuchaczy. Było nie tylko naukowo i ciekawie ale też smacznie. Oto kilka zdjęć z tego wydarzenia.

Happening

Z okazji Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych odbył się happening czytelniczy połączony z konkursem na temat literatury romantyzmu. Uczniowie klas drugich i trzecich wcielili się w postacie literackie, które były przedmiotem konkursu.
Konkurs wygrała Arleta Tryka z 2et, serdecznie gratulujemy.

gastroPodstawowy przepis na naleśniki i babeczki z kruchego ciasta. Tym razem kółko przygotowywało zadania dla gimnazjalistów, którzy naleśniki mieli zwinąć w sakiewkę, a babeczki zręcznie wypełnić kremem budyniowym i ozdobić. Kolejnym zadaniem było własnoręczne skomponowanie pasty twarogowej i oczywiście jej konsumpcja oraz składanie serwetek. Gimnazjaliści całkiem dobrze wywiązywali się z zadań, a Zumba zjednała nam ich wszystkich. Zapraszamy do Tuwima.

raczaW dniach 14-15.10.2017r. odbyła się wycieczkana Wielką Raczę  grupy ze Szkolnego Koła Krajoznawczo-Turystycznego

Oto krótka relacja z wycieczki:

Naszą podróż rozpoczęliśmy na stacji PKP w Bielsku-Białej.O godz 8.27 jedziemy pociągiem śląskich linii kolejowych do Zwardonia.O godz 10.40 wysiadamy z przewodnikiem na stacji Zwardoń i od razu wchodzimy na szlak czerwony prowadzący 4,5 h na Wielką Raczę.Jest to jeden z najpopularniejszych szlaków w Beskidzie Żywieckim. Biegnie prawie cały czas wzdłuż granicy Polsko - Słowackiej i kończy swój bieg przy malowniczo położonym Schronisku górskim PTTK na Wielkiej Raczy, skąd rozciąga się przepiękna panorama na Tatry, Małą Fatrę i Beskidy. Należy on do szlaków, które wymagają średniej sprawności fizycznej, gdyż na jego trasie są zarówno długie, strome podejścia jak i te mniej wymagające. Jest to odpowiedni szlak dla osób, które chcą poznać przyrodę jak również zapoznać się z bogatą kulturą ziem Beskidu Żywieckiego.Podczas podejścia zatrzymujemy się w schronisku Chata pod Skalanką. Po ciepłym powitaniu przez właściciela,pijąc herbatkę ,poznajemy ciekawą historię działalności Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego przekształconego w dzisiejsze PTTK .Wyruszając na szlak korzystamy z walorów przyrody i zbieramy grzyby:)Naprawdę jest ich niesamowicie dużo:)Bardziej wprawieni zbieracze grzybów znajdują prawdziwki i podgrzybki zapełniając w godzinę reklamówki przypadkiem wyciągnięte z plecaka:), a pozostali potykając się o grzyby siłą rzeczy ,ku swojej satysfakcji też zabierają dary przyrody do domu. Przez to nasza podróż wydłuża się nieco i po dwóch dłuższych przerwach  na posiłek, do schroniska docieramy prawie po siedmiu godzinach marszu.Na miejscu zaskakuje nas dziki tłum ludzi.Czekamy grzecznie na zamówiony wcześniej posiłek kwaterując się do koedukacyjnych pokoi ,jak na schronisko przystało:).Okazuje się ,że schronisko przyjmie na nocleg w tym dniu o 20 osób więcej niż posiada miejsc.Jednak wszyscy hotelarze i turyści  wiedzą,że w schroniskach można przespać się na tzw "glebie ,a właściciel schroniska musi udostępnić miejsce wszystkim podróżnym.Dla niezorientowanych za spanie "na glebie" też trzeba zapłacić ,jednak jest  to wersja ekonomiczna:)Po zjedzeniu gorącego obiadku zapaleńcy idą grzać się do sauny,pozostali wyciągają" kopyta" na łóżkach piętrowych.Budzimy ich dopiero  wieczorem na ognisko ,w ramach kolacji i pieczemy wspólnie kiełbaskę.Wieczorkiem w pokojach gramy w :czółko",kalambury,karty i umawiamy się na wschód słońca.Jak wiecie w październiku jest to przyzwoita pora,wschód 15.10.2017r. godz 7.06 :)Ponieważ pogoda cały czas nam sprzyja spędzamy w miłym towarzystwie czas,robimy zdjęcia,dalej zbieramy grzyby i o godz.10.30 wyruszamy ze schroniska szlakiem żółtym do Rycerki Górnej.Około 13.00 podjeżdża bus i zawozi nas do Żywca,stamtąd nie czekając długo wsiadamy do TLK i jedziemy do Bielska-Białej.Jesteśmy na miejscu ok 15.00,zmęczeni fizycznie ale pozytywnie nastawieni do życia!

Pozdrawiamy i zapraszamy do nas!

Grupa SKKT

Lubicie lekcje w terenie??? :) Podczas ostatnich zajęć z geografii 3et wnikliwie badała stopień zanieczyszczenia powietrza oraz jakość gleby. Z jakim efektem? Popatrzcie sami.

Rajd szkolny - StefankaW środę 18 października 2017  roku odbył się Rajd Szkolny na Kozią Górkę z okazji Światowego Dnia Turystyki, który w tym roku obchodzony był pod hasłem "Zrównoważona turystyka - narzędzie rozwoju”.

Młodzież wraz z wychowawcami dotarła wyznaczonymi trasami do schroniska na Koziej Górce, gdzie uczniowie z każdej klasy przedstawili prezentację na wylosowany temat nawiązujący do hasła przewodniego. Prezentacje oceniało jury w składzie: pani mgr Beata Krawczyk – przewodnicząca,  pan dr Andrzej Moklak – członek, pani dr Małgorzata Pilch - sekretarz, a także Sabina Kuch – przedstawiciel samorządu. Oprócz przygotowanych prezentacji oceniana była również frekwencja klas. Najwięcej punktów zgromadziły klasy:

III et  –  98 punktów – pierwsze miejsce,

II at – 97,5 punktów – drugie miejsce,

I et - 95 punktu - trzecie miejsce.

Najmniej punktów zdobyły klasy IV bt i III ct, w związku z czym sprzątała po rajdzie teren wokół schroniska.

W trakcie pokonywania tras do schroniska uczniowie klas pierwszych przeszli tzw. „Otrzęsiny”, które polegały na wykonaniu czterech zadań na poszczególnych stacjach rozstawionych wzdłuż trasy. Rywalizację w tych konkurencjach wygrała klasa I bt.

Dziękujemy za wspólną zabawę!

Organizatorzy:

Aleksandra Jeż-Pawlak

Dorota Krzyżowska-Szuta

Łukasz Szczotka

Dzień Komisji Edukacji Narodowej16 października obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Komisji Edukacji Narodowej. Z tej okazji Samorząd Szkolny przygotował spektakl pt."Długa przerwa" oraz poczęstunek dla nauczycieli.

Dzień Seniora"Dzień Seniora" oczami naszych uczniów, którzy 10 października obsługiwali zacnych gości. Zazdrościmy talentów, poczucia humoru i tanecznego kroku.

1 (800x583) minZa nami dwa niezwykłe tygodnie! Spędziliśmy je z Pauliną Madrigal z Meksyku i Yigitem Imamgiller z Turcji. Lektorzy-wolontariusze prowadzili w naszej szkole bardzo interesujące zajęcia. Opowiadali z pasją o swoich krajach, kulturze; prezentowali filmy i zdjęcia. Uczniowie mieli okazję doskonalić swoje umiejętności językowe i organizacyjne, ponieważ wspólnie spędzali czas po lekcjach zwiedzając Bielsko, Kraków i Pszczynę. Lektorzy wybrali się z nami również do kina z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

Wspólnie uczestniczyliśmy w Closing Gali – uroczystym zakończeniu projektu na terenie Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Mieliśmy przyjemność poznać wszystkich wolontariuszy, którzy przyjechali do Polski m.in. z Brazylii, Iranu, Indii, Sri Lanki oraz Algierii. Closing Gala zakończyła się wspólnym poczęstunkiem, na który składały się tradycyjne potrawy przygotowane własnoręcznie przez wolontariuszy.

Udział w projekcie i wizyta lektorów to wspaniała i bezcenna przygoda. Tak wspominają ją nasi uczniowie:

Szymon Moryto: ,,Przyjęcie lektora do swojego domu pozwoliło mi między innymi nawiązać nowe znajomości, poznać nową kulturę, podszkolić język angielski. Dwa tygodnie spędzone z Yiğitem, Pauliną oraz innymi osobami był to niesamowity czas, co chwilę działo się coś nowego więc nie było mowy o nudzie. Zostałem zaproszony do Turcji i Meksyku z czego mam zamiar skorzystać gdy tylko będę miał taką możliwość. Oboje przekonywali mnie również, że sam powinienem wyjechać na taki projekt gdyż jest to niezapomniana przygoda”.

Magda i Ola Mroczko: ,,Wizytę zagranicznych lektorów Pauliny i Yigita będziemy wspominały bardzo dobrze. Przede wszystkim za ich otwartość, przyjacielski stosunek i za pozytywną energię na każdych zajęciach. Dzięki nim miałyśmy możliwość poznać nową kulturę, tradycje, a także poćwiczyć język angielski. Dzięki naszym lektorom wycieczka do Krakowa i 6 godzinne zwiedzanie upłynęło w bardzo pozytywnej atmosferze. Pomimo dużego zmęczenia na ich twarzach zawsze gościł szeroki uśmiech..takich ich właśnie zapamiętamy. Bardzo się cieszymy, że miałyśmy możliwość ich poznać”

Karolina Kanik: ,,Według mnie wizyta lektorów w naszej szkole była bardzo fajnym doświadczeniem. Dużo dowiedziałam się o naszym koledze z Turcji, jak i o jego kraju. Yigit bardzo fajnie prowadził swoje lekcje, ciekawie i zrozumiale. Był bardzo miły i sympatyczny.”

Dziękujemy za wspaniale spędzony czas!

¡Muchas gracias!

Teşekkürler!

gastroNauka nie musi być nudna. Publikujemy kilka zdjęć z zajęć pracowni gastronomicznej. Klasy 3at, 3bt i 3ct produkują kompoty surówkowe, francuskie, koktajle i lemoniady i nieźle się przy tym bawią. Wygląda smakowicie :)

WP_20171003_12_...
WP_20171003_14_...
WP_20171004_09_...
WP_20171004_11_...
WP_20171004_13_...

noznaW rozegranych w dniu dzisiejszym zawodach piłki nożnej chłopców w ramach Miejskiej Licealiady Młodzieży Szkolnej  z udziałem reprezentacji Naszej Szkoły padły następujące wyniki.

Grupa V

4:5

Branżowa Szkoła I Stopnia im. S. Staszica

5:17

Ambitna gra oraz zaangażowanie piłkarzy reprezentacji Zespołu Szkół im. Juliana Tuwima nie wystarczyły do awansu do II etapu rozgrywek. Mam nadzieję, że doświadczenie zdobyte podczas tegorocznych zawodów zaprocentuje w przyszłości.

Ze sportowym pozdrowieniem.

Mariusz Depczyński

04280074Dnia 28.09.2017 r. na stadionie BBOSiR przy ul. Jaworzańskiej 120 w Bielsku – Białej odbyły się zawody lekkoatletyczne w ramach Dnia Sportu Zespołu Szkól im. Juliana Tuwima. Impreza rozpoczęła się i zakończyła w rytm muzyki, przy wsparciu naszych roztańczonych animatorek. Wspaniała pogoda, wyśmienita atmosfera i wola walki w duchu fair play towarzyszyły zawodnikom od rana do wczesnego popołudnia. Dobre humory nie opuszczały również kadry pedagogicznej, która wspaniale poradziła sobie w roli sędziów poszczególnych konkurencji lekkoatletycznych. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i wszystkim uczestnikom dzisiejszych zawodów. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym spotkamy się w jeszcze liczniejszym gronie.

!!Więcej zdjęć w naszej galerii!!

Wyniki konkurencji lekkoatletycznych podczas Dnia Sportu w Zespole Szkół im. Juliana Tuwima:

Czytaj więcej: Dzień Sportu 2017

20170925 09581420170925 124449W miniony poniedziałek odbyły się zawody lekkoatletyczne w ramach Licealiady Młodzieży z udziałem szkół Bielska-Białej, powiatu bielskiego i żywieckiego. Naszą szkołę reprezentowały drużyny dziewcząt i chłopców. W klasyfikacji generalnej dziewczęta uzyskały 794 punkty zajmując 11 lokatę, chłopcy zdobyli 688 punktów, co pozwoliło nam uzyskać 13 miejsce. Wszystkim zaangażowanym w sportowe życie Szkoły chcę podziękować za wkład w uzyskany rezultat sportowy oraz niepowtarzalną atmosferę na trybunach.

Ze sportowym pozdrowieniem.
Mariusz Depczyński

7 min

To była niezapomniana wycieczka! Śródziemnomorski klimat, bogaty program i pyszne jedzenie. Zwiedziliśmy Neuhausen, Zurych, Costa Brava, Barcelonę, Niceę i Monako. Rozsmakowaliśmy się w hiszpańskim tapas i nie tylko …;) Spędziliśmy 4 noce w autokarze, ale było warto!!! Pozostały nam już tylko miłe wspomnienia i zdjęcia.

04199893 min19.09. 2017r. w naszej szkole odbyły się obchody Dnia Patrona Szkoły, połączone z uroczystym ślubowaniem klas pierwszych. Z tej okazji samorząd uczniowski przygotował spektakl pt. ,,I co Pan na to, Panie Tuwim?”.

Serdecznie zachęcamy do udziału w szkolnych konkursach:

• literackim: W stronę źródła,
  • geograficznym: Przestrzeń, w której mieszkam.

Zadaniem uczestników jest napisanie pracy konkursowej na jeden z podanych tematów. Laureaci konkursów przejdą do kolejnego etapu olimpiady, ponadto zostaną nagrodzeni dyplomami i nagrodami rzeczowymi.

Szczegóły u P. A.Tomkiewicz i P. P. Drzewickiego.

W załącznikach regulaminy obu konkursów

Załączniki:
Pobierz plik (konkurs GEOGRAFICZNY.pdf)konkurs GEOGRAFICZNY.pdf[ ]362 kB
Pobierz plik (konkurs polonistyczny.pdf)konkurs polonistyczny.pdf[ ]522 kB

Informujemy, że uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2017/2018 odbędzie się 04 września (poniedziałek) w auli naszej szkoły o godzinie 1230. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy.