Zespół Szkół im. Juliana Tuwima

w Bielsku-Białej

W dniach 14-17.04.2015 miała miejsce wycieczka do Pragi - stolicy naszych południowych sąsiadów, w której uczestniczyli uczniowie klas 3 AT i 3 ET naszej szkoły. Były to cztery dni pełne wrażeń, które warto sobie przypomnieć.

Pierwszy dzień wyprawy to głównie podróż. Wyjechaliśmy z Bielska-Białej po godz. 8-ej rano, zaś  na miejsce dotarliśmy ok. godz. 15-tej, czyli tak jak zaplanowaliśmy, a to w dużej mierze dzięki profesjonalnemu kierowcy z firmy Euro-Trans. Po przyjeździe do Pragi zwiedzanie rozpoczęliśmy od Vaclawskiego Namesti - alei z zabytkowymi, secesyjnym pałacami, Muzeum Narodowe, Pomnik św. Wacława,  Krzyż Jana Palacha, Moustek, Ogrody Franciszkańskie, gotycki kościół Najświętszej Marii Panny Śnieżnej. Oczywiście nastała pora czasu wolnego, podczas której wszyscy indywidualnie podziwiali zabytki miasta, a tuż po godz. 18-tej zostaliśmy zakwaterowani
w Hotelu Slavia***.

Drugiego dnia po śniadaniu kontynuowaliśmy zwiedzanie. Przez cały czas towarzyszył nam  przewodnik, który podzielił się z nami cennymi informacjami o zabytkach i innych osobliwościach Pragi. Zwiedziliśmy Zamek Praski, czyli Hrad, jeden z największych w Europie kompleksów zamkowych, gotycką katedrę Św. Wita, w której przechowywane są regalia królów czeskich, stary Pałac Królewski i Salę Władysławowską, romańską bazylikę Św. Jerzego oraz Złotą Uliczkę. Podziwialiśmy również Muzeum Miniatur, Klasztor na Strachowie, dzielnicę Mala Strana z pełną przepychu, barokową zabudową, wyspę Czertowka i wyspę Kampa - z ciekawymi zakątkami i starymi uliczkami oraz słynny średniowieczny most Karola. Oczywiście był też czas na zakup pamiątek. Wieczorem wróciliśmy do Hotelu „Slavia***” na obiadokolację i nocleg.

Trzeciego dnia udaliśmy się w kolejną malowniczą część Pragi. Naszą praską przygodę rozpoczęliśmy od rejsu statkiem po Wełtawie. Zobaczyliśmy ratusz, kościół Marii Panny przed Tynem, pomnik Jana Husa oraz kościół Św. Mikołaja. Spacer kontynuowaliśmy przez dzielnicę Żydowską Josefov. Mogliśmy podziwiać Staronową Synagogę, zbudowaną w XIII wieku, Synagogę Wysoką oraz cmentarz - ślady dawnego getta żydowskiego. W Hotelu czekała na nas obiadokolacja. Czechom należy pogratulować znakomitej kuchni. Pod koniec dnia udaliśmy się na zakupy. Późnym wieczorem cała grupa zapadła w głęboki sen przed ostatnim dniem wycieczki, który wiązał się z długim powrotem do kraju.

Czwartego dnia tuż po śniadaniu ok. godz. 9-tej rano zostaliśmy wykwaterowani z Hotelu i udaliśmy się na dalsze zwiedzanie. Odwiedziliśmy siedzibę legendarnego czeskiego władcy Kroka – Wyszehrad. Wzgórze to stało się drugą, obok Hradczan siedzibą czeskich władców w X wieku. Ponadto zobaczyliśmy kazamaty, bazylikę św. Piotra i Pawła, przy której znajduje się cmentarz SLAVIN oraz rotundę św. Marcina. Tuś po godz. 11-tej wyruszyliśmy w drogę powrotną do kraju. Droga minęła nam bardzo komfortowo. W Bielsku-Białej byliśmy już o godz. 17:30.

Praga jest miastem wartym polecenia i chętnie tam wrócimy. Miasto nie bez powodu zalicza się do najpiękniejszych stolic Europy. Zdecydowanie zasługuje na to miano. Pragę polecam wszystkim zakochanym. Moim zdaniem jest to wspaniałe miejsce na spacery we dwoje i nie tylko.