Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Ewaluacja

WYNIKI ANKIETY EWALUACYJNEJ
DLA PIERWSZEJ I DRUGIEJ GRUPY UCZESTNIKÓW
PROGRAMU „ERASMUS +”
ZESPÓL SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ

 

Nr projektu: 2022-1-PL01-KA121-VET-000052208

Tarragona (Hiszpania) 11.06.2023 – 13.07.2023

Fusch (Austria) 07.06.2023 – 09.07.2023

-Chciałam bardzo serdecznie podziękować za możliwość wyjazdu do Hiszpanii, za wiedzę, którą zdobyłam przez miesiąc stażu. Była to realizacja jednego z mych celów życiowych, dlatego cieszę się, że to ja zostałam wybrana do grupy wyjazdowej. To było niezwykłe doświadczenie! - pisze w ankiecie Oliwia Witczak, która odbyła staż Erasmusowski w Tarragonie.

Wtóruje jej Aneta Pindel: -Dziękuję bardzo za tę wspaniałą i niezapomnianą przygodę!

Jej koleżanka ze stażu w Tarragonie Oliwia Łabęcka dość oryginalnie konstatuje: - Dziękuję za organizację stażu, w którym miałam okazję brać udział. Było super. Buziaki!

Aleksandra Nowak napisała: Dla wszystkich organizatorów przesyłam buziaki – jesteście najlepsi!

W podobnym tonie odpowiedziało na ostatnie (dziewiąte) pytanie naszej ankiety: ” Co jeszcze ważnego chciałabyś (chciałbyś) przekazać organizatorom (twoje luźne uwagi)” - aż 7 z 8 stażystów z Tarragony (jedna ankieta pozbawiona była odpowiedzi uczestnika na to pytanie). Strasznie to miłe i niezwykłe – bowiem, nigdy, od kilkunastu lat trwania erasmusowskich staży w Zespole Szkół im. Juliana Tuwima w Bielsku – Białej i od prawie pół setki wyjazdów stażowych do Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Austrii, podczas których kilkaset naszych uczniów szlifowało umiejętności zawodowe zdobyte w kraju, języki: angielski, niemiecki, włoski, hiszpański i portugalski, jak również poznawało praktycznie teraźniejszość, kulturę i historię krajów goszczących – uczestnicy wyjazdów w tak korzystny sposób nie ocenili pracy nauczycieli organizatorów projektów Erasmusa. Zazwyczaj rubryka dziewiąta pozostawała pustą, względnie jeden czy dwóch uczestników napisało, że nie mają uwag, bo „wszystko grało”. Teraz organizatorzy mogą czuć się „dopieszczeni” -młodzież dostrzegła wysiłek organizatorów.

Najważniejsze jednak dla organizatorów pozostają odpowiedzi na pytania szczegółowe.

-Na tym wyjeździe można było dowiedzieć się wielu nowych przydatnych rzeczy - pisze Zuzanna Kubica, w odpowiedzi na pytanie czwarte, które zawierało prośbę o wskazanie największej korzyści dla uczestnika, wyniesionej ze stażu. Zuzanna pojechała do Fusch, na staż do pensjonatu „Imbachhorn” w Alpach, przy sławnej drodze „Hochalpenstrasse”, na terenie Austrii, wiodącej pod najwyższy szczyt tego kraju. Kontynuuje: „nauczyć się umiejętności związanych ze sprzątaniem pokoi, pracę na restauracji. Nauczyłam się punktualności i systematyczności.”

Stażyści dostrzegli niezwykle korzystne możliwości w zakresie poszerzania wiedzy teoretycznej, a nade wszystko praktycznej zdobywanego zawodu, co przecież stanowi podstawą wartość funkcjonowania Erasmusa+. Kataryna Simutina (Fusch) zwraca też uwagę na inny aspekt staży: „Najważniejszą korzyścią ze stażu była praca na każdym stanowisku pracy w hotelu. Ważne jest także zintegrowanie się z grupą i praca w zespole”.

Lapidarnie i rzeczowo odpowiedział na to czwarte, ale kto wie czy nie najważniejsze, pytanie ankiety o sens i istotę projektu, przedsięwzięcia, zorganizowanego przez austriackich i hiszpańskich partnerów oraz nauczycieli „Tuwima”, Daniel Mazur (Fusch): „Najważniejsze było nauczenie się punktualności”, zaś Oliwia Witczak (Tarragona) ciekawie dywaguje: - „Uważam, że najważniejszą rzeczą była rozmowa z ludźmi. Wiadome jest to, że w szkole dużo rozmawiamy, ale spotkanie pierwszy raz z osobą obcą może być dość stresujące, dlatego był to dobry sprawdzian moich umiejętności w tym zakresie. Dużą korzyścią była sama praca, dzięki której mogłam nabyć doświadczenie zawodowe, które przyda mi się w przyszłości.”

Oliwia Romik (Fusch) w odpowiedzi na to pytanie napisała: - ”Najważniejszą korzyścią jest to, że w tak młodym wieku można aż tak poszerzyć swoją wiedzę, a potem dostać nawet fajną ofertę pracy.”

Oliwia Łabęcka (Tarragona) zauważa natomiast : ” Za największą korzyść uważam poznanie nowej kultury, nowych ludzi, dialektu katalońskiego, podszkolenie języka obcego oraz fakt większego usamodzielnienia się.”, zaś Edyta Brzóska (Tarrragona) tak opisała swoje korzyści:” Najważniejszą korzyścią ze stażu była możliwość spędzenia czasu za granicą, zdobycie doświadczenia w zawodzie, poznanie nowych miejsc. Było to coś innego niż zwykle: inne otoczenie, inne miejsce, ciekawe doświadczenie.”

Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Taragonie i Fusch, przez hiszpańskich i austriackich opiekunów wśród pracowników hoteli i pensjonatów, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.

W załączeniu wypełnione przez uczestników formularze naszej ankiety ewaluacyjnej.

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało – jak zwykle - się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję, ponieważ dużo nauczyłam się na tych praktykach ” - pisze po prostu Valeriia Vasylchuk, która była na stażu w Fusch.

Jej koleżanka, Nikola Wójcikiewicz, która była na stażu w Tarragonie, napisała w swojej ankiecie: „Nie żałuję, dzięki programowi Erasmus + zdobyłam nowe umiejętności, poznałam kulturę Katalonii, która nie była mi znajoma przed stażem. Poznałam nowych ludzi i zobaczyłam piękne miejsca w okolicy. Nauczyłam się samodzielności.”

Aneta Pindel (Tarragona ) tak sformułowała swoją odpowiedź na to pytanie: „Nie żałuję tej decyzji, mogłam zdobyć doświadczenie, niezapomniane wspomnienia. Poznałam tutaj wspaniałych ludzi. Zwiedziłam wyjątkowe miejsca.”

Szymon Jurczyk (Fusch) pisze:Uważam, że wyjazd na staż dodał mi więcej pewności siebie oraz otwartości.”

Pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych: „Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka angielskiego/niemieckiego , w tym języka zawodowego?”

Tak, polepszyłam, swoją znajomość języka angielskiego na miejscu, dogadując się z klientami, natomiast mój język niemiecki wzbogaciłam pojedynczymi słówkami” – napisała Roksana Haramus (Fusch).

Aleksandra Nowak (Tarragona) pisze: „Zdecydowanie mój poziom języka hiszpańskiego, jak i angielskiego polepszył się, poznałam też trochę katalońskiego.”

Weronika Sikora, która była na stażu w Tarragonie, zamieściła taką odpowiedź: „Tak, przełamałam blokadę językową w przypadku języka angielskiego i nauczyłam się wielu zwrotów w języku hiszpańskim.”

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych- poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

-„Poszerzyłem swoje umiejętności zawodowe i na każdym stanowisku nauczyłem się co robić, aby wykonywana przeze mnie praca była efektywna”.– pisze Daniel Walkosz (Fusch), zaś Aneta Pindel (Tarragona ) wyznaje: „Na kuchni nauczyłam się szybszego krojenia. Jeden z kucharzy pokazał mi jak dekorować potrawy. Mogłam potrenować otwieranie wina.’ .

Weronika Sikora (Tarragona) może pochwalić nowymi umiejętnościami : -”Nabyłam duże doświadczenie jako animator czasu wolnego dla dzieci poprzez pracę z dziećmi.”

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny hiszpańskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Są to opinie bardzo pozytywne:-„Kształcącą kadrę- napisała Oliwia Witczak, która była na stażu w hiszpańskiej Tarragonie – oceniam bardzo dobrze, wykazywali się ogromną cierpliwością, wyrozumiałością oraz sympatią. Traktowali nas na równi z sobą. Zawsze mogłam liczyć na ich pomoc oraz ciepłe słowo.

Pisze Szymon Jurczyk , który był na stażu w Fusch:- „ Oceniam ich bardzo dobrze. Wszyscy tutaj przekazywali nam ogromną wiedzę. Nauczyli nas pracy w hotelu.”

Stażyści oceniają jako bardzo dobre, względnie dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania we wszystkich lokalizacjach, jak i wysokość wypłaconego kieszonkowego.

Ósme, przedostanie, pytanie brzmiało:

 „Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS +?”

Oliwia Łabęcka (Tarragona) pisze: „Cała organizacja była na bardzo wysokim poziomie - cały wyjazd przebiegał zgodnie z planem oraz spełnił wszystkie moje oczekiwania”.

Natalia Grzesik (Fusch): - Nic bym nie usprawniła. Dla mnie wszystko było dobrze i działało sprawnie.”

 O odpowiedziach na ostatnie, dziewiąte pytanie ankiety ewaluacyjnej, napisaliśmy na początku niniejszego opracowania.

Opracowanie ewaluacji:

Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy projektu

marzec 2024