Ewaluacja
Raport ewaluacyjny programu Erasmus+ VET
Hiszpania i Austria 2025
Charakterystyka realizowanego programu
Program Erasmus+ VET 2024-2026 (numer projektu: 2024-1-PL01-KA121-VET-000201482) stanowi już czwarty projekt realizowany przez naszą szkołę w ramach otrzymanej akredytacji w perspektywie budżetowej na lata 2021-2027. W 2025 roku w programie wzięło udział 20 uczniów - 10 w grupie hiszpańskiej i 10 w grupie austriackiej, odbywając 4-tygodniowe staże zawodowe w branży hotelarskiej i turystycznej.
Głównym celem programu było zwiększenie szans uczestników na rynku pracy, wspieranie mobilności zawodowej oraz doskonalenie umiejętności zawodowych i językowych w oparciu o nowoczesne standardy branży hotelarskiej i turystycznej w Unii Europejskiej. Program był w całości finansowany ze środków UE w ramach sektora Kształcenie i szkolenie zawodowe.
Wszyscy uczestnicy otrzymali wysoko cenione certyfikaty EUROPASS-MOBILNOŚĆ oraz certyfikaty potwierdzające realizację stażu, co znacznie wzbogaciło ich portfolio zawodowe i zwiększyło konkurencyjność na rynku pracy.
Wyniki ewaluacji uczestników programu
Ogólna satysfakcja i rekomendacje
Kluczowe wskaźniki sukcesu:
- Średnia ocena zadowolenia: 4,40/5 (88%)
- Uczniowie zadowoleni (ocena 4-5): 16/20 (80%)
- Gotowość do polecania programu: 4,55/5 (91%)
- Uczniowie polecający program: 18/20 (90%)
Analiza ankiet wypełnionych przez uczestników programu ujawnia niezwykle pozytywne nastawienie młodzieży do całego przedsięwzięcia. Entuzjazm uczestników najlepiej oddają ich własne słowa:
Rozwój zawodowy i umiejętności
Program Erasmus+ okazał się niezwykle skutecznym narzędziem rozwoju zawodowego. 16 z 20 uczestników (80%) potwierdziło nabycie nowych umiejętności zawodowych, z czego 7 osób określiło je jako "wiele nowych umiejętności", a 9 jako "kilka nowych umiejętności".
Wpływ na plany zawodowe:
- Uczniowie rozważający kariery międzynarodowe: 18/20 (90%)
- Wpływ na plany zawodowe (pozytywny): 12/20 (60%)
- Całkowita zmiana planów życiowych: 2 osoby
Rozwój personalny i kulturowy
Jednym z najważniejszych osiągnięć programu był jego wpływ na rozwój osobisty uczestników. 18 z 20 uczniów (90%) potwierdziło, że wyjazd pomógł im rozwinąć samodzielność i pewność siebie. Rozwój horyzontów kulturowych osiągnął wręcz spektakularny poziom - średnia ocena wyniosła 4,65/5 (93%).
Rozwój osobisty i zawodowy uczestników
Kluczowe obszary rozwoju uczestników programu
Rozwój kompetencji międzykulturowych i językowych
Program znacząco przyczynił się do rozwoju umiejętności komunikacji międzykulturowej. Uczestnicy rozwinęli nie tylko umiejętności językowe, ale przede wszystkim kompetencje miękkie niezbędne w środowisku międzynarodowym:
- Samodzielność - rozwój niezależności w działaniu
- Komunikatywność - przełamywanie barier językowych
- Pewność siebie - radzenie sobie w nowych sytuacjach
- Organizacja czasu - planowanie pracy i czasu wolnego
Ocena partnerów zagranicznych
Ogólna ocena jakości pracy
Oceny jakości pracy przez partnerów zagranicznych
Rozkład ocen jakości pracy polskich stażystów przez hotele partnerskie
Oceny jakości pracy przez partnerów zagranicznych:
- Powyżej oczekiwań: 3/8 (37,5%)
- Zgodnie z oczekiwaniami: 5/8 (62,5%)
- Poniżej oczekiwań: 0/8 (0%)
Ewaluacje przeprowadzone przez partnerów zagranicznych potwierdzają wysoką jakość przygotowania naszych uczniów oraz ich profesjonalną postawę podczas odbywania praktyk. Szczególnie pozytywnie oceniano punktualność i stosunek do pracy - 6 z 8 pracodawców (75%) określiło te aspekty jako "bardzo dobre".
Kompetencje interpersonalne i zawodowe
Partnerzy zagraniczni szczególnie docenili umiejętności interpersonalne polskich uczniów:
- Skuteczna komunikacja z klientami: 8/8 (100%) - pozytywnie lub bardzo pozytywnie
- Doskonała współpraca w zespole: 5/8 (62,5%)
- Doskonałe przestrzeganie zasad hotelu: 7/8 (87,5%)
- Doskonała dbałość o wygląd: 8/8 (100%)
Zaangażowanie w kontynuację współpracy
Najlepszy dowód sukcesu:
Wszystkie 8 placówek partnerskich (100%) wyraziło zainteresowanie przyjęciem naszych uczniów na praktyki w przyszłości!
Mocne strony programu według partnerów zagranicznych
Pracodawcy zagraniczni szczególnie podkreślali następujące cechy polskich stażystów:
Infrastruktura i warunki programu
Zakwaterowanie i opieka
Warunki zakwaterowania otrzymały średnią ocenę 3,95/5, przy czym 13 z 20 uczniów (65%) oceniło je pozytywnie. Opiekę ze strony zagranicznych opiekunów uczestnicy ocenili na poziomie 4,25/5, z 17 uczniami na 20 (85%) wyrażającymi zadowolenie z otrzymywanego wsparcia.
Wysokość kieszonkowego została uznana za wystarczającą przez wszystkich 20 uczestników - 11 osób określiło je jako "wystarczające", a 9 jako "raczej wystarczające".
Organizacja wyjazdu i wsparcie pedagogiczne
Współpraca z nauczycielami opiekującymi się grupą została oceniona bardzo pozytywnie:
Długofalowy wpływ programu
Rozwój kariery międzynarodowej
Program Erasmus+ okazał się katalizatorem dla planów międzynarodowych uczestników. 18 z 20 uczniów (90%) rozważa pracę lub studia za granicą w przyszłości, co stanowi niezwykle wysoki wskaźnik mobilności.
Budowanie CV i konkurencyjności
Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty EUROPASS-MOBILNOŚĆ oraz certyfikaty potwierdzające realizację stażu, które znacząco wzbogacają ich portfele zawodowe. Międzynarodowe doświadczenie zawodowe jest wysoko cenione przez pracodawców i stanowi istotną przewagę konkurencyjną na rynku pracy.
Ambasadorzy programu
90% uczestników poleciłoby udział w podobnych projektach innym uczniom, co gwarantuje wysokie zainteresowanie przyszłymi edycjami. Charakterystyczne są rady dla młodszych kolegów:
Współpraca z instytucjami partnerskimi
Hiszpańscy partnerzy
Program w Hiszpanii realizowany był głównie we współpracy z Hotel SB Express oraz Hotel SB Ciutat. Uczestnicy odbywali praktyki przede wszystkim w działach restauracja/bar (F&B), z dodatkowymi doświadczeniami w kuchni.
Austriaccy partnerzy
W Austrii głównym partnerem był Pensjonat Imbachhorn, który zapewnił wszechstronne doświadczenie w różnych działach hotelowych.
Obszary do dalszego rozwoju
Uwagi do uwzględnienia w przyszłych edycjach:
Przygotowanie językowe: Kilku partnerów zagranicznych sugerowało lepsze przygotowanie językowe uczestników, szczególnie w zakresie języka hiszpańskiego i niemieckiego.
Organizacja praktyk: Niektórzy uczestnicy sugerowali lepszą organizację grafików i wcześniejsze informowanie o szczegółach praktyk.
Godziny pracy: Kilku uczestników sugerowało skrócenie dziennego czasu pracy do maksimum 6 godzin dziennie.
Wsparcie językowe: Uczestnicy sugerowali obecność nauczyciela mówiącego po hiszpańsku na początku pobytu dla rozwiązania ewentualnych problemów komunikacyjnych.
Podsumowanie i rekomendacje
Program Erasmus+ VET 2024-2026 realizowany w 2025 roku w Hiszpanii i Austrii stanowi niekwestionowany sukces wszystkich stron zaangażowanych w projekt. Poziom zadowolenia uczestników na poziomie 88%, 90% gotowości do polecania programu oraz 100% chęci kontynuacji współpracy ze strony partnerów zagranicznych świadczą o najwyższej jakości realizowanego przedsięwzięcia.
Program skutecznie zrealizował wszystkie zakładane cele:
✅ Zwiększenie szans na rynku pracy - 80% uczestników nabyło nowe umiejętności zawodowe
✅ Wspieranie mobilności zawodowej - 90% rozważa pracę lub studia za granicą
✅ Doskonalenie umiejętności zawodowych - 100% ocen partnerów na poziomie "zgodnie z oczekiwaniami" lub "powyżej oczekiwań"
✅ Rozwój kompetencji językowych - znaczący postęp w językach obcych
✅ Poznanie kultur krajów docelowych - 93% pozytywnej oceny poszerzenia horyzontów kulturowych
✅ Budowanie CV - wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty EUROPASS-MOBILNOŚĆ
Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji rekomendujemy:
- Kontynuację współpracy z wszystkimi dotychczasowymi partnerami zagranicznymi
- Intensyfikację przygotowania językowego przed wyjazdem
- Rozważenie rozszerzenia programu na kolejne lokalizacje w oparciu o pozytywne doświadczenia
- Wykorzystanie uczestników jako ambasadorów programu dla przyszłych edycji
- Dokumentację najlepszych praktyk dla replikacji w innych projektach
Program Erasmus+ VET 2024-2026 potwierdził swoją wartość jako instrument rozwoju zawodowego i osobistego młodych ludzi, przyczyniając się do budowania otwartego, międzynarodowego społeczeństwa gotowego na wyzwania współczesnego rynku pracy. Spektakularne wyniki tej edycji stanowią solidny fundament dla dalszego rozwoju programów mobilności w naszej szkole i wzmacniają pozycję instytucji jako lidera w obszarze edukacji międzynarodowej.
Jarosław Pniok, Arkadiusz Mynarski - koordynatorzy projektu
Raport opracowany na podstawie ankiet ewaluacyjnych 20 uczestników programu oraz 8 ewaluacji od partnerów zagranicznych. Wszystkie dane statystyczne prezentowane w raporcie pochodzą z oficjalnych ankiet wypełnionych przez uczestników i instytucje partnerskie w czerwcu 2025 roku.


