Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Ewaluacja

Raport ewaluacyjny programu Erasmus+ VET
Hiszpania i Austria 2025
Program Erasmus+ VET realizowany przez naszą szkołę w 2025 roku okazał się spektakularnym sukcesem, który znacząco przewyższył oczekiwania wszystkich stron zaangażowanych w projekt. Na podstawie przeprowadzonej szczegółowej ewaluacji obejmującej 20 uczestników oraz 8 ewaluacji od partnerów zagranicznych, możemy z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że program osiągnął wszystkie zakładane cele, a w wielu obszarach znacznie je przekroczył. Wyniki ankiet wskazują na poziom zadowolenia sięgający 88% ogólnej satysfakcji oraz 91% gotowości do polecania programu innym, co stanowi doskonały fundament dla dalszego rozwoju współpracy międzynarodowej.
20
Uczestników programu
88%
Ogólna satysfakcja
91%
Poleca program innym
100%
Hotele chcą kontynuować współpracę
Charakterystyka realizowanego programu

Program Erasmus+ VET 2024-2026 (numer projektu: 2024-1-PL01-KA121-VET-000201482) stanowi już czwarty projekt realizowany przez naszą szkołę w ramach otrzymanej akredytacji w perspektywie budżetowej na lata 2021-2027. W 2025 roku w programie wzięło udział 20 uczniów - 10 w grupie hiszpańskiej i 10 w grupie austriackiej, odbywając 4-tygodniowe staże zawodowe w branży hotelarskiej i turystycznej.

Głównym celem programu było zwiększenie szans uczestników na rynku pracy, wspieranie mobilności zawodowej oraz doskonalenie umiejętności zawodowych i językowych w oparciu o nowoczesne standardy branży hotelarskiej i turystycznej w Unii Europejskiej. Program był w całości finansowany ze środków UE w ramach sektora Kształcenie i szkolenie zawodowe.

Wszyscy uczestnicy otrzymali wysoko cenione certyfikaty EUROPASS-MOBILNOŚĆ oraz certyfikaty potwierdzające realizację stażu, co znacznie wzbogaciło ich portfolio zawodowe i zwiększyło konkurencyjność na rynku pracy.


Wyniki ewaluacji uczestników programu
Ogólna satysfakcja i rekomendacje
Kluczowe wskaźniki sukcesu:
  • Średnia ocena zadowolenia: 4,40/5 (88%)
  • Uczniowie zadowoleni (ocena 4-5): 16/20 (80%)
  • Gotowość do polecania programu: 4,55/5 (91%)
  • Uczniowie polecający program: 18/20 (90%)

Analiza ankiet wypełnionych przez uczestników programu ujawnia niezwykle pozytywne nastawienie młodzieży do całego przedsięwzięcia. Entuzjazm uczestników najlepiej oddają ich własne słowa:

"To najlepsza przygoda w życiu" — Wioletta Wierzgon
"BĘDZIE TO NAPRAWDĘ SUPER PRZYGODA KTÓRĄ ZAPAMIĘTASZ DO KOŃCA ŻYCIA" — Weronika Nycz
"Powiedziałabym że nie ma co się zastanawiać. Jest to super przygoda która rozwija samodzielność i pasje. Dzięki temu poznałam bardziej siebie, rozwinęłam się bardzo oraz uważam że ten miesiąc zmienił wiele." — Victoria Rekawek
Rozwój zawodowy i umiejętności

Program Erasmus+ okazał się niezwykle skutecznym narzędziem rozwoju zawodowego. 16 z 20 uczestników (80%) potwierdziło nabycie nowych umiejętności zawodowych, z czego 7 osób określiło je jako "wiele nowych umiejętności", a 9 jako "kilka nowych umiejętności".

Wpływ na plany zawodowe:
  • Uczniowie rozważający kariery międzynarodowe: 18/20 (90%)
  • Wpływ na plany zawodowe (pozytywny): 12/20 (60%)
  • Całkowita zmiana planów życiowych: 2 osoby
Rozwój personalny i kulturowy

Jednym z najważniejszych osiągnięć programu był jego wpływ na rozwój osobisty uczestników. 18 z 20 uczniów (90%) potwierdziło, że wyjazd pomógł im rozwinąć samodzielność i pewność siebie. Rozwój horyzontów kulturowych osiągnął wręcz spektakularny poziom - średnia ocena wyniosła 4,65/5 (93%).

Rozwój osobisty i zawodowy uczestników
90%
Samodzielność
93%
Horyzonty kulturowe
80%
Umiejętności zawodowe
90%
Kariery międzynarodowe

Kluczowe obszary rozwoju uczestników programu

"Nigdy nie zapomnę tego, jak Hiszpanie przywiązują się do jakiejś małej restauracji, nawiązują kontakty z pracownikami, opowiadają im o swoim życiu, tradycyjnie codziennie biorą to samo, i zawsze są uśmiechnięci i życzliwi" — Wioletta Wierzgon
"Pierwsze spojrzenie na skały w okolicy Tamarit Beach Resort. Widok który stamtąd zobaczyłam to niebieskie, turkusowe wręcz żywe morze i te piaskowe skały na których stałam - to było naprawdę wspaniałe doświadczenie." — Jemina Jeleń
Rozwój kompetencji międzykulturowych i językowych

Program znacząco przyczynił się do rozwoju umiejętności komunikacji międzykulturowej. Uczestnicy rozwinęli nie tylko umiejętności językowe, ale przede wszystkim kompetencje miękkie niezbędne w środowisku międzynarodowym:

  • Samodzielność - rozwój niezależności w działaniu
  • Komunikatywność - przełamywanie barier językowych
  • Pewność siebie - radzenie sobie w nowych sytuacjach
  • Organizacja czasu - planowanie pracy i czasu wolnego

Ocena partnerów zagranicznych
Ogólna ocena jakości pracy
Oceny jakości pracy przez partnerów zagranicznych
Powyżej oczekiwań
37.5%
Zgodnie z oczekiwaniami
62.5%
Poniżej oczekiwań
0%

Rozkład ocen jakości pracy polskich stażystów przez hotele partnerskie

Oceny jakości pracy przez partnerów zagranicznych:
  • Powyżej oczekiwań: 3/8 (37,5%)
  • Zgodnie z oczekiwaniami: 5/8 (62,5%)
  • Poniżej oczekiwań: 0/8 (0%)

Ewaluacje przeprowadzone przez partnerów zagranicznych potwierdzają wysoką jakość przygotowania naszych uczniów oraz ich profesjonalną postawę podczas odbywania praktyk. Szczególnie pozytywnie oceniano punktualność i stosunek do pracy - 6 z 8 pracodawców (75%) określiło te aspekty jako "bardzo dobre".

Kompetencje interpersonalne i zawodowe

Partnerzy zagraniczni szczególnie docenili umiejętności interpersonalne polskich uczniów:

  • Skuteczna komunikacja z klientami: 8/8 (100%) - pozytywnie lub bardzo pozytywnie
  • Doskonała współpraca w zespole: 5/8 (62,5%)
  • Doskonałe przestrzeganie zasad hotelu: 7/8 (87,5%)
  • Doskonała dbałość o wygląd: 8/8 (100%)
Zaangażowanie w kontynuację współpracy
Najlepszy dowód sukcesu:

Wszystkie 8 placówek partnerskich (100%) wyraziło zainteresowanie przyjęciem naszych uczniów na praktyki w przyszłości!

Mocne strony programu według partnerów zagranicznych

Pracodawcy zagraniczni szczególnie podkreślali następujące cechy polskich stażystów:

"Las ganas de aprender" (chęć uczenia się) — Fran, Camarero, Hotel SB Express
"Los puntos fuertes son las ganas que tienen en aprender el idioma y en saber hacer bien las cosas" (Mocne strony to chęć uczenia się języka i robienia rzeczy dobrze) — Cristina Chichone Linde, Cocinera, Hotel SB Express
"Velocidad a la hora de adaptarse y aprender, predisposición a la hora de trabajar y autonomía" (Szybkość adaptacji i uczenia się, nastawienie do pracy i autonomia) — Federico Centeno Bianchi, Camarero, Hotel SB Express
"Zaangażowanie w pracę, zainteresowanie każdym działem, bardzo dobra współpraca w zespole, świetne nastawienie do pracy i osób pracujących - humor, komunikatywność, otwartość. Żadnej arogancji, żadnej niesubordynacji, brak podważania poleceń." — Elżbieta Kotowska, właścicielka Pensjonatu Imbachhorn

Infrastruktura i warunki programu
Zakwaterowanie i opieka

Warunki zakwaterowania otrzymały średnią ocenę 3,95/5, przy czym 13 z 20 uczniów (65%) oceniło je pozytywnie. Opiekę ze strony zagranicznych opiekunów uczestnicy ocenili na poziomie 4,25/5, z 17 uczniami na 20 (85%) wyrażającymi zadowolenie z otrzymywanego wsparcia.

Wysokość kieszonkowego została uznana za wystarczającą przez wszystkich 20 uczestników - 11 osób określiło je jako "wystarczające", a 9 jako "raczej wystarczające".

Organizacja wyjazdu i wsparcie pedagogiczne

Współpraca z nauczycielami opiekującymi się grupą została oceniona bardzo pozytywnie:

"Nauczyciele zawsze byli gotowi by pomóc w różnych sytuacjach" — uczestniczka programu
"Pan Mynarski bardzo pomógł nam z organizacją, wszyscy nauczyciele wpisali się naturalnie w nasze towarzystwo" — Victoria Rekawek

Długofalowy wpływ programu
Rozwój kariery międzynarodowej

Program Erasmus+ okazał się katalizatorem dla planów międzynarodowych uczestników. 18 z 20 uczniów (90%) rozważa pracę lub studia za granicą w przyszłości, co stanowi niezwykle wysoki wskaźnik mobilności.

Budowanie CV i konkurencyjności

Wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty EUROPASS-MOBILNOŚĆ oraz certyfikaty potwierdzające realizację stażu, które znacząco wzbogacają ich portfele zawodowe. Międzynarodowe doświadczenie zawodowe jest wysoko cenione przez pracodawców i stanowi istotną przewagę konkurencyjną na rynku pracy.

Ambasadorzy programu

90% uczestników poleciłoby udział w podobnych projektach innym uczniom, co gwarantuje wysokie zainteresowanie przyszłymi edycjami. Charakterystyczne są rady dla młodszych kolegów:

"Absolutnie warto, nic innego nie dałoby mi szansy na poznanie tak różnej kultury" — uczestniczka programu

Współpraca z instytucjami partnerskimi
Hiszpańscy partnerzy

Program w Hiszpanii realizowany był głównie we współpracy z Hotel SB Express oraz Hotel SB Ciutat. Uczestnicy odbywali praktyki przede wszystkim w działach restauracja/bar (F&B), z dodatkowymi doświadczeniami w kuchni.

"El trabajo en equipo y la adaptación a los diferentes grupos de trabajo" (Praca zespołowa i adaptacja do różnych grup roboczych) — José Luis Soria, Encargado Restauración, Hotel SB Ciutat
Austriaccy partnerzy

W Austrii głównym partnerem był Pensjonat Imbachhorn, który zapewnił wszechstronne doświadczenie w różnych działach hotelowych.

"Współpraca ze szkołą i koordynatorami projektu oceniam na doskonałą. Cieszę się, że mogłam poznać osoby organizujące praktyki i liczę na długoletnią współpracę." — Elżbieta Kotowska, właścicielka Pensjonatu Imbachhorn

Obszary do dalszego rozwoju
Uwagi do uwzględnienia w przyszłych edycjach:

Przygotowanie językowe: Kilku partnerów zagranicznych sugerowało lepsze przygotowanie językowe uczestników, szczególnie w zakresie języka hiszpańskiego i niemieckiego.

"Deberían de venir con una base de español más amplia" (Powinni przyjeżdżać z szerszą podstawą hiszpańskiego) — Fran, Camarero, Hotel SB Express

Organizacja praktyk: Niektórzy uczestnicy sugerowali lepszą organizację grafików i wcześniejsze informowanie o szczegółach praktyk.

Godziny pracy: Kilku uczestników sugerowało skrócenie dziennego czasu pracy do maksimum 6 godzin dziennie.

Wsparcie językowe: Uczestnicy sugerowali obecność nauczyciela mówiącego po hiszpańsku na początku pobytu dla rozwiązania ewentualnych problemów komunikacyjnych.


Podsumowanie i rekomendacje

Program Erasmus+ VET 2024-2026 realizowany w 2025 roku w Hiszpanii i Austrii stanowi niekwestionowany sukces wszystkich stron zaangażowanych w projekt. Poziom zadowolenia uczestników na poziomie 88%, 90% gotowości do polecania programu oraz 100% chęci kontynuacji współpracy ze strony partnerów zagranicznych świadczą o najwyższej jakości realizowanego przedsięwzięcia.

Program skutecznie zrealizował wszystkie zakładane cele:

✅ Zwiększenie szans na rynku pracy - 80% uczestników nabyło nowe umiejętności zawodowe

✅ Wspieranie mobilności zawodowej - 90% rozważa pracę lub studia za granicą

✅ Doskonalenie umiejętności zawodowych - 100% ocen partnerów na poziomie "zgodnie z oczekiwaniami" lub "powyżej oczekiwań"

✅ Rozwój kompetencji językowych - znaczący postęp w językach obcych

✅ Poznanie kultur krajów docelowych - 93% pozytywnej oceny poszerzenia horyzontów kulturowych

✅ Budowanie CV - wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty EUROPASS-MOBILNOŚĆ

Na podstawie przeprowadzonej ewaluacji rekomendujemy:
  1. Kontynuację współpracy z wszystkimi dotychczasowymi partnerami zagranicznymi
  2. Intensyfikację przygotowania językowego przed wyjazdem
  3. Rozważenie rozszerzenia programu na kolejne lokalizacje w oparciu o pozytywne doświadczenia
  4. Wykorzystanie uczestników jako ambasadorów programu dla przyszłych edycji
  5. Dokumentację najlepszych praktyk dla replikacji w innych projektach

Program Erasmus+ VET 2024-2026 potwierdził swoją wartość jako instrument rozwoju zawodowego i osobistego młodych ludzi, przyczyniając się do budowania otwartego, międzynarodowego społeczeństwa gotowego na wyzwania współczesnego rynku pracy. Spektakularne wyniki tej edycji stanowią solidny fundament dla dalszego rozwoju programów mobilności w naszej szkole i wzmacniają pozycję instytucji jako lidera w obszarze edukacji międzynarodowej.

Jarosław Pniok, Arkadiusz Mynarski - koordynatorzy projektu

Raport opracowany na podstawie ankiet ewaluacyjnych 20 uczestników programu oraz 8 ewaluacji od partnerów zagranicznych. Wszystkie dane statystyczne prezentowane w raporcie pochodzą z oficjalnych ankiet wypełnionych przez uczestników i instytucje partnerskie w czerwcu 2025 roku.