Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Ewaluacja

CAŁOŚCIOWE WYNIKI ANKIETY EWALUACYJNEJ
DLA WSZYSTKICH (PIERWSZEJ, DRUGIEJ, TRZECIEJ, CZWARTEJ , PIĄTEJ, SZÓSTEJ I DŁUGOTERMINOWEJ) GRUP  UCZESTNIKÓW PROGRAMU „ERASMUS +”
ZESPÓŁU SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ
”WKŁAD EUROPEJSKICH HOTELI WE WDRAŻANIE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH W BIELSKIM HOTELARZU”

 

Braga (Portugalia)  21.09.2021 – 19.12. 2021,  15.02.2022 – 19.03.2022

oraz 13.01.2023 – 14.02. 2023

Fusch (Austria)  25.06.2022 - 27.07.2022 i 30.07.2022 – 31.08. 2022

Zwetl (Austria) 20.05.2022 – 21.06.2022

oraz Grantham  (Wielka Brytania) 18.01.2023 – 19.02.2023

 

Najważniejszą korzyścią ze stażu jest pisze w ankiecie ewaluacyjnej Kinga Wirska, która była na trzymiesiącznym stażu w Bradze, dziś trzecim co do wielkości mieście  Portugalii - możliwość życia „na własną rękę”za granicą. Wszystkie sytuacje, jakie mnie spotykały musiałam rozwiązywać sama i jakoś sobie radzić. Rozwinęłam w taki sposób umiejętności zawodowe, językowe i nauczyłam się prowadzić gospodarstwo domowe".

 

To szczera konstatacja, dotąd stażyści w ankietach nie dostrzegali tej uniwersalnej korzyści, która nam koordynatorom i pedagogom wydawała się niezmiernie ważna. Co ciekawe, zacytowana wyżej opinia nie jest jedyną, odkrywającą przez  uczestników Erasmusa+ ten kolejny korzystny aspekt tego programu. - „Nauczyłam się radzić sobie w różnych sytuacjach w obcym kraju, np. jak radzić sobie w sklepach czy restauracjach, gdzie nikt nie mówi po angielsku, a nawet ogarnęłam tutejszy transport publiczny” - pisze, odpowiadając na pytanie o największą korzyść wyniesioną z odbytego stażu - Patrycja Hajnrych, która wiosną tego roku była na stażu w Bradze.

 

Podobnie Anna Hałod: - „Za najważniejszą rzecz uważam otwarcie się na nowe sytuacje w życiu i uzyskaną w toku stażu większa pewność siebie” oraz Natalia Grzesik: - "Największą korzyścią jest to, że nie ma wokół nauczycieli i sami musimy sobie radzić. Ćwiczymy przez to swój angielski oraz uczymy się samodzielnego życia.” Obie stażystki były w Bradze. Ta zdolność do uczciwej samooceny z pewnością świadczy o dojrzałości młodych uczestników programu, stanowi potraktowanie staży jako swoistego „preludium dorosłości”, jak również znakomicie uzupełnia  wzbogaca wychowawcze aspekty pracy szkoły.

 

Najważniejszą korzyścią ze stażu  – pisze w ankiecie ewaluacyjnej Krystian Janosz, który zaliczył staż w angielskim Grantham - była nauka bycia dorosłym. Rozszerzę: kupowanie samemu sobie jedzenia, korzystanie z czasu wolnego  oraz połączenie tych spraw z pracą.”

 

Drugą taką szczerą konstatacją, dotąd rzadko w ankietach dostrzeganym benefitem tego wyjazdu naszej młodzieży na erasmusowski staż, która nam koordynatorom i pedagogom wydawała się niezmiernie ważna - jest opinia Nathana Mojeścika: „Nabycie obowiązkowości i oswojenie się z językiem angielskim” - pisze, odpowiadając na pytanie o największą korzyść wyniesioną z odbytego stażu,   którą w styczniu i lutym tego roku odbył także w Grantham.

Inni  stażyści uczestniczący w programie Erasmus+, zrealizowanym w latach   2022 i 2023 przez naszą  szkołę w Portugalii, Austrii i Wielkiej Brytanii ujmują tę sprawę „po swojemu” (4 pytanie ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica/uczeń naszego Zespołu Szkół) - widzą ową korzyść odmiennie i w różny sposób, jak np. Alan Borcz, który z kolei na staż wyjechał w Alpy, do pensjonatu w Fusch w Austrii: Możliwość uzyskania certyfikatu ukończenia praktyki, który można użyć do aplikowania do pracy.

Zuzanna Żądło, która również odbywała staż w Fusch, pisze: „Za największą korzyść uważam wycieczki, które odbyliśmy w czasie stażu.” Cyprian Świętojański (był w Bradze): - "Możliwość poznania obcej kultury oraz sposobu funkcjonowania pensjonatu za granicą. Julia Cielęcarz (była w Zwettl, Dolna Austria) podkreśla profesjonalne korzyści stażu: - "Mogłam się sprawdzić na tym wyjeździe, dzięki niemu wiem, że jestem gotowa na prace za granicą, dodatkowo wzrosły moje umiejętności językowe, które potrzebne są nawet do pracy w Polsce oraz zdobyłam nowe znajomości.” Mateusz Krupa (Fusch): - "Najważniejszą korzyścią ze stażu, jaką uczeń tu zdobywa, to doświadczenie zawodowe i możliwość zobaczenie miejsc, których bym nigdy nie zobaczył.

 

Jako kolejną najważniejszą z korzyści uczestnicy tegorocznej edycji Erasmusa+ z naszej szkoły wymienili wartości poznawcze „erasmusowskiej eskapady” w aspekcie zetknięcia się i zdobyciem wiedzy o kulturze, obyczajach i życiu ludzi w odwiedzanych krajach, nierzadko zadzierzgnięcie przyjacielskich więzów. 

 

Uważam, że poznanie nowych ludzi, z którymi mam zamiar utrzymać kontakt jest najważniejszą korzyścią ze stażu, ponieważ planuję w najbliższej przyszłości ich odwiedzić.”- pisze Laura Zuziak (Braga). „Najważniejszą  dla mnie korzyścią ze stażu była możliwość szczegółowego poznania innego kraju, tutejszych zwyczajów, kultury, która znacząco różni się od tej panującej w Polsce” - z kolei opiniuje Karolina Sanetra – przedstawicielka stażystów brażańskich.

Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Fusch, Zwettl, Grantham i  Bradze przez  polskich, austriackich, angielskich  i portugalskich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi  i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie. Ponieważ dzięki niemu przełamałam barierę językową, nabrałam doświadczenia, wyszłam z własnej strefy komfortu i miałam możliwość sprawdzenia samej siebie. – wyznała Ania Kruczek (Zwettl).

Natalia Grzesik (Braga) – nie wstydziła się napisać nawet: - "Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie, ponieważ to była najlepsza decyzja, jaką mogłam podjąć. Były to najlepsze chwile w moim życiu. Wspomnienia z wyjazdu będą mi towarzyszyć przez całe życie”.

Wtóruje jej inna stażystka z Bragi, Justyna Brzeźna: - „Nie żałuję, ponieważ dzięki temu wyjazdowi, będę miała, co wspominać przez całe życie.”

- „Nie żałuję, ponieważ poznałam i doświadczyłam prawdziwej pracy w jednym z segmentów turystyki, a przy tym poznałam nowe państwo z zupełnie innej strony” - pisze Wiktoria Torba (Zwettl). Kamil Grzelak (Fusch) ujął to po prostu: - „Nie żałuję, bo Erasmus był świetny i wiele się nauczyłem.” Natomiast Karolina Strzałkowska (Braga) skonstatowała: - „Nie żałuję decyzji wzięcia udziału w programie ponieważ miałam okazje poznać zupełnie inną kulturę i masę fajnych ludzi.

Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie ponieważ było to niesamowite doświadczenie - wiele się nauczyłam. – wyznała Nikola Zender (Braga).

Aleksandra Pudełko (Grantham) – napisała: „Nie żałuję, bo mogłam poznać nowe osoby, zarobić trochę pieniędzy, zobaczyć jak to jest mieszkać samemu, nauczyłam się odpowiedzialności, zobaczyłam nowe miejsca, doświadczyłam czegoś nowego.” Wtóruje jej inna stażystka z Bragi, Karolina Adamczyk: „Nie żałuję, ponieważ wszystko było w porządku: wycieczki, które jeszcze bardziej urozmaicały pobyt tam, były bardzo ciekawe, stanowiły nowe doświadczenie, jak również był nim sam staż w hotelu”.

Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka angielskiego, w tym języka zawodowego?”

Nauczyłam się podstaw portugalskiego, chociaż jeszcze kilka miesięcy temu nie miałam pojęcia jak on brzmi. Natomiast po angielsku rozmawiałam z osobami z całego świata z innymi akcentami, co było bardzo rozwijające. - pisze  Patrycja Hajnrych (Braga).

Skorzystałam. Poznałam nowe zwroty w języku niemieckim oraz miałam możliwość porozmawiania w tym języku z ludźmi.”- napisała Natalia Sternat (Fuchs).

Zdecydowanie skorzystałam jeśli chodzi o język angielski (przełamałam barierę językową), jednak odnośnie języka portugalskiego to nauczyłam się jedynie podstawowych słów potrzebnych w hotelu.” (Kinga Wirska, grupa Erasmus Pro, Braga).

”Tak. Musiałam kontaktowac się tylko w języku angielskim - odpowiada Aleksandra Pudełko (Grantham) – co polepszyło moją jego znajomość”. Nathan Mojeścik (Grantham ) ocenia się w następujący sposób: „Poprawiłem swój język angielski w zdecydowanej mierze, a szczególnie jego odmianę zawodową”.

Uczestnicy stażu w Bradze podkreślają, iż w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności w opanowaniu języka angielskiego, który stanowił język komunikacji z pracownikami hoteli, portugalskimi nauczycielami zawodu, jak i organizatorami staży z „BragaMob”, młodzieżą portugalską oraz mieszkańcami miasta.

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

Tak – poznałam inne techniki obsługi, pomoc w kuchni, poznanie przepisów różnych potraw, szczególnie tych lokalnych”pisze Karolina Waleczek (Fusch) .

Justyna Brzeźna (Braga): „Myślę, że polepszyłam swoje umiejętności oraz nabrałam praktyki, udzielając się w każdym dziale hotelu”.

Wiktoria Torba (Zwettl): - „Tak. Nauczyłam się pracować w zespole i poznałam różne aspekty pracy w hotelu.”

Karolina Sanetra (Braga) pisze szczerze: „Uważam, że nie polepszyłam swoich umiejętności zawodowych, ponieważ jestem na profilu turystycznym i hotelarstwo nie jest stworzone dla mnie”. Godzi się jednak zauważyć, że profil turystyczny obejmuje również praktyki hotelarskie. Jego twórcy wyszli ze słusznego założenia, iż pracownicy branży turystycznej winni bezpośrednio zetknąć się z pracą w hotelach, aby lepiej rozumieć ich ofertę, skierowaną do klientów biur podróży, jak również być gotowymi na podjęcie pracy w hotelarstwie w razie braku możliwości zatrudnienia w biurach podróży czy innych firmach o stricte turystyczno-organizatorskim charakterze.

Nauczyłam się serwować więcej dań za jednym razem, bardzo dużo nauczyłam się o rodzajach steków oraz innych potraw”pisze Katarzyna Skoczylas (Grantham). Zaś Kornelia Kozianowska (Braga) tak ocenia swoje korzysci z odbytego stażu w aspekcie umiejętności zawodowych: “Nauczyłam się nowych rzeczy. Poznałam jak wygląda praca „na kelnerstwie” za granicą – trochę różni się od tej w Polsce.” Z kolei Aleksandra Pudełko (Grantham) napisała: „Myślę, że poszerzyłam swoje umiejętności zawodowe. Miałam okazję pracować „na restauracji” czy na „barze”, bądź w trakcie „eventów”, czego nie doświadczyłam wcześniej.”

 Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich, angielskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu bardzo pozytywne.

Wymagający względem praktykanta, ale współpraca nie była najgorsza. Spełniali wszystkie nasze prośby dotyczące wycieczek czy wyjść.”  – napisała  Karolina Waleczek (Fusch) .

„Nie mieliśmy dużego kontaktu z opiekunami i kadrą, ale było okej, gdy czegokolwiek potrzebowaliśmy, pomagali nam od razu. Bardzo pomocni, troskliwi, informowali o wszystkim”. - Joanna Górka (Braga).

Kadra w dziale restauracji zdecydowanie na plus – profesjonalne podejście, znajomość języka angielskiego. W przypadku pań sprzątających nieprofesjonalne podejście, wydłużanie godzin pracy, mimo ustalonego grafiku.” - Anna Kruczek (Zwettl).

Odbyliśmy rozmowę z opiekunami naszych stażystek. Obiecali odbyć spotkanie z kierowniczą kadrą hoteli – wyjaśnić sprawę i przestrzegać grafików, aby nie dochodziło do wydłużania pracy stażystów.

Cała obsługa, jak i szefostwo, było dla nas bardzo miłe. Dbali abyśmy się czuli bardzo dobrze w pracy. Respektowali nasze uwagi, mimo bariery językowej bardzo starali się z nami dogadaćnapisała Katarzyna Kobielus (Braga).

„Podejście było wzorowe. Kadra hotelu dawała nam bardzo dużo rad, równocześnie nie wywierała przesadnej presji. Opiekunowie byli często dostępni oraz bardzo pomocni” - Nathan Mojeścik (Grantham).

Stażyści oceniają jako dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste); Wpis Mateusza Krupy (Fusch): „Warunki zakwaterowania były wyśmienite, piękne pokoje oraz bardzo duża łazienka”.

Trochę gorzej było z Portugalią. Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen.

Jak dla mnie warunki zakwaterowania były bardzo dobre. Jedyne co, to brak szafy. Hotel i pokoje bardzo zadbane”- pisze Amelia Czakon. (Braga)

No, cóż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, to nie Hilton czy Mercury. Tak, ale szafa musi być w pokoju nawet w hotelu „Basic”. Interweniowaliśmy u gospodarzy. Obiecali naprawić swój błąd. Następne grupy w Portugalii nie zetkną się już z tym problemem – obiecali.  Sprawdziliśmy rok póżniej.

Wpis Klaudii Folek (Braga): „Pokój hotelowy był bardzo wygodny i dobrze uzupełniony. Pracownicy bardzo mili i pomocni, a wyżywienie było  dobre”. Michał Boratyński (Braga): „Warunki były bardzo dobre, obsługa bardzo miła oraz pomocna”. Katarzyna Skoczylas (Grantham): „Bardzo dużym plusem była możliwość mieszkania w pokoju samemu. Łóżko było bardzo wygodne, a kuchnia dobrze wyposażona”.

Po poprzednim wyjeździe do Portugalii było wiele słusznych skarg stażystów dotyczących zakwaterowania. Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen. Bralismy pod uwagę, iż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, a nie dla turystow dysponujacych zasobną kasą, co nie znaczy, że nasi uczniowie muszą kwaterować w złych warunkach.   

Gospodarze jednak słowa dotrzymali! Wszelkie niedociągnięcia w zakresie warunków zakwaterowania w Bradze usunięto. Jak się okazało dużym wysiłkiem organizatorów z Bragamob. Interweniowaliśmy i tym razem skutecznie. Jest satysfakcja i nasza i ambitnych organizatorów portugalskich.

Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów, wysokość wypłaconego im kieszonkowego (pytanie siódme).

„Wysokość kieszonkowego była bardzo dobra i adekwatna do czasu pobytu” - oceniła Natalia Grzesik (Braga).

Dała mi możliwość godnej egzystencji.”- Natalia Sternat (Fusch).

Kieszonkowego wystarczało na wszystko co było potrzebne” - oceniła  Kateryna Simutina (Braga). - „Uważam, że wysokość kieszonkowego oraz system wypłat były odpowienie i w zupełności wystarczające” - Katarzyna Kobielus (Braga) .

Zdecydowanie wystarczające kieszonkowe. Starczyło, aby spokojnie żyć.” - Aleksandra Pudełko (Grantham).

Ósme, przedostanie, pytanie

 „Co usprawniłabym/usprawniłbym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?”

Wiekszość ankiet ma tę rubrykę niewypełnioną.

Amelia Czakon (Braga): - „Jak dla mnie nic – wszystko działało sprawnie.”

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)”.

Natalia Grzesik (Braga) podziękowała organizatorom (wraz z kilkoma innymi ankietowanymi) - pisze:Dziękuję bardzo za możliwość wzięcia udziału w stażu. Było wspaniale!”

Kornelia Kozianowska (Braga): „Świetny wyjazd, godny polecenia innym. Skorzystałabym z niego chętnie ponownie”.

Opracowanie ewaluacji:

 Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy  projektu

czerwiec 2023 roku

WYNIKI  ANKIETY  EWALUACYJNEJ
DLA  PIĄTEJ I SZÓSTEJ GRUPY   UCZESTNIKÓW PROGRAMU „ERASMUS +”
ZESPÓL SZKÓŁ IM. JULIANA TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ
WKŁAD EUROPEJSKICH HOTELI WE WDRAŻANIE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH W BIELSKIM HOTELARZU
  • Braga (Portugalia)  13.01.2023 – 14.02. 2023
  • oraz Grantham  (Wielka Brytania) 18.01.2023 – 19.02.2023

 

Najważniejszą korzyścią ze stażu jest pisze w ankiecie ewaluacyjnej Krystian Janosz, który zaliczył staż w angielskim Grantham - była nauka bycia dorosłym. Rozszerzę: kupowanie samemu sobie jedzenia, korzystanie z czasu wolnego  oraz połączenie tych spraw z pracą.”

Drugą taką szczerą konstatacją, dotąd rzadko w ankietach dostrzeganym benefitem tego wyjazdu naszej młodzieży na erasmusowski staż, która nam koordynatorom i pedagogom wydawała się niezmiernie ważna - jest opinia Nathana Mojeścika: „Nabycie obowiązkowości i oswojenie się z językiem angielskim” - pisze, odpowiadając na pytanie o największą korzyść wyniesioną z odbytego stażu,   którą w styczniu i lutym tego roku odbył także w Grantham.

Ta zdolność do uczciwej samooceny z pewnością świadczy o dojrzałości młodych uczestników programu, stanowi potraktowanie staży jako swoistego „preludium dorosłości”, jak również znakomicie uzupełnia wzbogaca wychowawcze aspekty pracy szkoły.

Inni  stażyści uczestniczący w programie „Erasmus+”, w dotąd już zrealizowanych w roku kalendarzowym 2023 przez naszą szkołę wyjazdach do Portugalii i Anglii, dość jednoznacznie i praktycznie (4 pytanie ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica /uczeń  naszego Zespołu)- widzą ową korzyść jako przede wszystkim: „Możliwość podszkolenia języka”- jak to ujęła Nikola Krajewska, która odbyła staż w Grantham. Kamila Janusz (Grantham) napisała: „To, że przez cały miesiąc używało się języka angielskiego jest największą korzyścią. Dużo więcej rozumiem niż na początku stażu, a także nie boję się mówić po angielsku.”

Jako kolejną najważniejszą z korzyści uczestnicy tegorocznej edycji Erasmusa+ z naszej szkoły wymienili wartości poznawcze „erasmusowskiej eskapady” w aspekcie zetknięcia się i zdobyciem wiedzy o kulturze, obyczajach i życiu ludzi w odwiedzanych krajach, nierzadko zadzierzgnięcie przyjacielskich więzów. 

Uważam, że poznanie nowych ludzi, z którymi mam zamiar utrzymać kontakt jest najważniejszą korzyścią ze stażu, ponieważ planuję w najbliższej przyszłości ich odwiedzić.”- pisze Laura Zuziak (Braga). „Najważniejszą  dla mnie korzyścią ze stażu była możliwość szczegółowego poznania innego kraju, tutejszych zwyczajów, kultury, która znacząco różni się od tej panującej w Polsce” - z kolei opiniuje Karolina Sanetra – przedstawicielka stażystów brażańskich.

Katarzyna Kobielus (Braga) pisze szczerze: ”Uważam, że największą korzyścią jest zdobycie kontakow i perspektywy do późniejszej pracy za granicą, a nawet zwykłego pobytu w Portugalii”, zaś Klaudia Folek też z Bragi uważa, iż najważniejszą korzyścią była: „Możliwość poznania systemu hoteli za granicą, która otwiera mi nowe możliwości na rynku pracy w Polsce, jak poza nią, jak i poznanie nowej kultury.”

Odpowiedzi na 9 konkretnych  pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w  Grantham  i Bradze przez  polskich. angielskich i portugalskich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli  sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie ponieważ było to niesamowite doświadczenie - wiele się nauczyłam .– wyznała Nikola Zender (Braga).

Aleksandra Pudełko (Grantham) – napisała: „Nie żałuję, mogłam poznać nowe osoby, zarobić trochę pieniędzy, zobaczyć jak to jest mieszkać samemu, nauczyłam się odpowiedzialności, zobaczyłam nowe miejsca, doświadczyłam czegoś nowego.” Wtóruje jej inna stażystka z Bragi, Karolina Adamczyk: „Nie żałuję, ponieważ wszystko było w porządku: wycieczki, które jeszcze bardziej urozmaicały pobyt tam, były bardzo ciekawe, stanowiły nowe doświadczenie, jak również był nim sam staż w hotelu”.

Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka angielskiego, w tym języka zawodowego?

 ”Tak. Musiałam kontaktowac się tylko w języku angielskim - odpowiada Aleksandra Pudełko (Grantham) – co polepszyło moją jego znajomość”. Nathan Mojeścik (Grantham ) ocenia się w następujący sposób: „Poprawiłem swój język angielski w zdecydowanej mierze, a szczególnie jego odmianę zawodową”.

Uczestnicy stażu w Bradze podkreślają, iż w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności w opanowaniu języka angielskiego, który stanowił język komunikacji z pracownikami hoteli, portugalskimi nauczycielami zawodu, jak i organizatorami staży z „BragaMob”, młodzieżą portugalską oraz mieszkańcami miasta.

"Polepszyłam swoją znajomość angielskiego oraz poznałam kilkanaście  przydatnych wyrażeń w języku portugalskim” - pisze Monika Stypulska).

"olepszyłam swój język angielski, nauczyłam się podstawowych słów i zwrotów w języku portugalskim.” - napisała Natalia Kopoczek (Braga).

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

Karolina Sanetra (Braga) pisze szczerze: „Uważam, że nie polepszyłam swoich umiejętności zawodowych, ponieważ jestem na profilu turystycznym i hotelarstwo nie jest stworzone dla mnie”. Godzi się jednak zauważyć, że profil turystyczny obejmuje również praktyki hotelarskie. Jego twórcy wyszli ze słusznego założenia, iż pracownicy branży turystycznej winni bezpośrednio zetknąć się z pracą w hotelach, aby lepiej rozumieć ich ofertę, skierowaną do klientów biur podróży, jak również być gotowymi na podjęcie pracy w hotelarstwie w razie braku możliwości zatrudnienia w biurach podróży czy innych firmach o stricte turystyczno-organizatorskim charakterze.

Nauczyłam się serwować więcej dań za jednym razem, bardzo dużo nauczyłam się o rodzajach steków oraz innych potraw”pisze Katarzyna Skoczylas (Grantham). Zaś Kornelia Kozianowska (Braga) tak ocenia swoje korzysci z odbytego stażu w aspekcie umiejętności zawodowych: “Nauczyłam się nowych rzeczy. Poznałam jak wygląda praca „na kelnerstwie” za granicą – trochę różni się od tej w Polsce.” Z kolei Aleksandra Pudełko (Grantham) napisała: „Myślę, że poszerzyłam swoje umiejętności zawodowe. Miałam okazję pracować „na restauracji” czy na „barze”, bądź w trakcie „eventów”, czego nie doświadczyłam wcześniej.”

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i angielskich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu generalnie pozytywne.

Cała obsługa, jak i szefostwo, było dla nas bardzo miłe. Dbali abyśmy się czuli bardzo dobrze w pracy. Respektowali nasze uwagi, mimo bariery językowej bardzo starali się z nami dogadaćnapisała Katarzyna Kobielus (Braga).

„Podejście było wzorowe. Kadra hotelu dawała nam bardzo dużo rad, równocześnie nie wywierała przesadnej presji. Opiekunowie byli często dostępni oraz bardzo pomocni” - Nathan Mojeścik (Grantham).

Stażyści oceniają jako dobre były „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste);  

Wpis Klaudii Folek (Braga): „Pokój hotelowy był bardzo wygodny i dobrze uzupełniony. Pracownicy bardzo mili i pomocni, a wyżywienie było  dobre”. Michał Boratyński (Braga): „Warunki były bardzo dobre, obsługa bardzo miła oraz pomocna”. Katarzyna Skoczylas (Grantham): „Bardzo dużym plusem była możliwość mieszkania w pokoju samemu. Łóżko było bardzo wygodne, a kuchnia dobrze wyposażona.”

Po poprzednim wyjeździe do Portugalii było wiele słusznych skarg stażystów dotyczących zakwaterowania. Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen. Bralismy pod uwagę, iż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, to nie Hilton czy Mercury. Tak, ale szafa musi być w pokoju nawet w hotelu „Basic”. Interweniowaliśmy u gospodarzy. Obiecali naprawić swój błąd. Zapewnili nas, iż następne grupy w Portugalii nie zetkną się już z tym problemem. Gospodarze słowa dotrzymali! Wszelkie niedociągnięcia w zakresie warunków zakwaterowania w Bradze usunięto. Jak się okazało dużym wysiłkiem organizatorów z Bragamob. Interweniowaliśmy i tym razem skutecznie. Jest satysfakcja i nasza i ambitnych organizatorów portugalskich.

Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów wysokość wypłaconego im kieszonkowego, (pytanie siódme).

„Kieszonkowego wystarczało na wszystko co było potrzebne” - oceniła  Kateryna Simutina (Braga). „Uważam, że wysokość kieszonkowego oraz system wypłat były odpowienie i w zupełności wystarczające” - Katarzyna Kobielus (Braga) .

Zdecydowanie wystarczające kieszonkowe. Starczyło, aby spokojnie żyć.” - Aleksandra Pudełko (Grantham).

Ósme, przedostanie, pytanie:

 „Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?”

Większość ankiet ma tę rubrykę niewypełnioną .

 Laura Zuziak (Braga): - „Nic. Wszystko było dobrze

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)

Zdecydowana większość uczestników zostawiła tę rubrykę pustą. Do nielicznych, którzy ją wypełnili należała Kornelia Kozianowska (Braga): „Świetny wyjazd, godny polecenia innym. Skorzystałabym z niego chętnie ponownie”.

Opracowanie ewaluacji:

Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy  projektu

kwiecień  2023 roku

WYNIKI  ANKIETY  EWALUACYJNEJ
DLA  PIERWSZEJ,  DRUGIEJ, CZWARTEJ I DŁUGOTERMINOWEJ GRUPY   UCZESTNIKÓW PROGRAMU „ERASMUS +”
ZESPÓL SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ
WKŁAD EUROPEJSKICH HOTELI WE WDRAŻANIE
UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH W BIELSKIM HOTELARZU
  • Braga (Portugalia)  21.09.2021 – 19.12. 2021 i  15.02.2022 – 19.03.2022
  • Fusch (Austria)  25.06.2022 - 27.07.2022 i 30.07.2022 – 31.08. 2022
  • Zwetl (Austria) 20.05.2022 – 21.06.2022

Najważniejszą korzyścią ze stażu jest pisze w ankiecie ewaluacyjnej Kinga Wirska, która była na trzymiesięcznym stażu w Bradze, dziś trzecim co do wielkości mieście  Portugalii - możliwość życia „na własną rękę” za granicą. Wszystkie sytuacje, jakie mnie spotykały musiałam rozwiązywać sama i jakoś sobie radzić. Rozwinęłam w taki sposób umiejętności zawodowe, językowe i nauczyłam się prowadzić  gospodarstwo domowe"

To szczera konstatacja, dotąd stażyści w ankietach nie dostrzegali tej uniwersalnej korzyści, która nam koordynatorom i pedagogom wydawała się niezmiernie ważna. Co ciekawe, zacytowana wyżej opinia nie jest jedyną, odkrywająca przez  uczestników Erasmusa+ ten kolejny korzystny aspekt tego programu. - „Nauczyłam się radzić sobie w różnych sytuacjach w obcym kraju, np. jak radzić sobie w sklepach czy restauracjach, gdzie nikt nie mówi po angielsku, a nawet ogarnęłam tutejszy transport publiczny” - pisze, odpowiadając na pytanie o największą korzyść wyniesioną z odbytego stażu - Patrycja Hajnrych, która wiosną tego roku była na stażu w Bradze.

Podobnie Anna Hałod: - „Za najważniejszą rzecz uważam otwarcie się na nowe sytuacje w życiu i uzyskaną w toku stażu większa pewność siebie” oraz Natalia Grzesik: - "Największą korzyścią jest to, że nie ma wokół nauczycieli i sami musimy sobie radzić. Ćwiczymy przez to swój angielski oraz uczymy się samodzielnego życia.” Obie stażystki były w Bradze. Ta zdolność do uczciwej samooceny z pewnością świadczy o dojrzałości młodych uczestników programu, stanowi potraktowanie staży jako swoistego „preludium dorosłości”, jak również znakomicie uzupełnia  wzbogaca wychowawcze aspekty pracy szkoły.

Inni  stażyści uczestniczący w programie Erasmus+, zrealizowanym w roku kalendarzowym 2022 przez naszą  szkołę w Portugalii i Austrii,  ujmują tę sprawę „po swojemu” (4 pytanie ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica/uczeń naszego Zespołu Szkół) - widzą ową korzyść odmiennie i w różny sposób, jak np. Alan Borcz, który z kolei na staż wyjechał w Alpy, do pensjonatu w Fusch w Austrii: Możliwość uzyskania certyfikatu ukończenia praktyki, który można użyć do aplikowania do pracy.

Zuzanna Żądło, która również odbywała staż w Fusch, pisze: „Za największą korzyść uważam wycieczki, które odbyliśmy w czasie stażu.” Cyprian Świętojański (był w Bradze): - "Możliwość poznania obcej kultury oraz sposobu funkcjonowania pensjonatu za granicą. Julia Cielęcarz (była w Zwettl, Dolna Austria) podkreśla profesjonalne korzyści stażu: - "Mogłam się sprawdzić na tym wyjeździe, dzięki niemu wiem, że jestem gotowa na prace za granicą, dodatkowo wzrosły moje umiejętności językowe, które potrzebne są nawet do pracy w Polsce oraz zdobyłam nowe znajomości.” Mateusz Krupa (Fusch): - "Najważniejszą korzyścią ze stażu, jaką uczeń tu zdobywa, to doświadczenie zawodowe i możliwość zobaczenie miejsc, których by nigdy nie zobaczył.

Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Fusch i Bradze przez  polskich, austriackich i prtugalskich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi  i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie  decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie. Ponieważ dzięki niemu przełamałam barierę językową, nabrałam doświadczenia, wyszłam z własnej strefy komfortu i miałam możliwość sprawdzenia samej siebie. – wyznała Ania Kruczek (Zwettl).

Natalia Grzesik (Braga) – nie wstydziła się napisać nawet: - "Nie żaluję decyzji o wzięciu udziału w programie, poniewaz to była najlepsza decyzja, jaką mogłam podjąć. Były to najlepsze chwile w moim życiu. Wspomnienia z wyjazdu będą mi towarzyszyć przez całe życie".

Wtóruje jej inna stażystka z Bragi, Justyna Brzeźna: - „Nie żaluję, ponieważ dzięki temu wyjazdowi, będę miała, co wspominać przez całe życie.”

- "Nie żałuję, ponieważ poznałam i doświadczyłam prawdziwej pracy  w jednym z segmentów turystyki, a przy tym poznałam nowe państwo z zupełnie innej strony" - pisze Wiktoria Torba (Zwettl). Kamil Grzelak (Fusch) ujął to po prostu: - „Nie żałuję, bo Erasmus był świetny i wiele się nauczyłem.”  Natomiast Karolina Strzałkowska (Braga) skonstatowała: - „Nie żałuję decyzji wzięcia udziału w programie ponieważ miałam okazje poznać zupełnie inną kulturę i masę fajnych ludzi.

Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją  znajomość języka angielskiego,  w tym języka zawodowego?”

Nauczyłam się podstaw portugalskiego, chociaż jeszcze kilka miesięcy temu nie miałam pojęcia jak on brzmi. Natomiast po angielsku rozmawiałam z osobami z całego świata z innymi akcentami, co było bardzo rozwijające. - pisze  Patrycja Hajnrych (Braga).

- „Skorzystałam. Poznałam nowe zwroty w języku niemieckim oraz miałam możliwość porozmawiania w tym języku z ludźmi.”- napisała Natalia Sternat (Fuchs).

- "Zdecydowanie skorzystałam jeśli chodzi o język angielski (przełamałam barierę językową), jednak odnośnie języka portugalskiego to nauczyłam się jedynie podstawowych słów potrzebnych w hotelu.” ( Kinga Wirska, grupa długoterminowa, Braga)

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych- poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

Tak – poznałam inne techniki obsługi, pomoc w kuchni, poznanie przepisów różnych potraw, szczególnie tych lokalnych „ – pisze Karolina Waleczek (Fusch) .

Justyna Brzeźna (Braga): „Myślę, że polepszyłam swoje umiejętności oraz nabrałam praktyki, udzielając się w każdym dziale hotelu”.

Wiktoria Torba (Zwettl): - "Tak. Nauczyłam się pracować w zespole i poznałam różne aspekty pracy w hotelu."

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu bardzo pozytywne.

Wymagający względem praktykanta, ale współpraca nie była najgorsza. Spełniali wszystkie nasze prośby dotyczące wycieczek czy wyjść.”  – napisała  Karolina Waleczek (Fusch) .

„Nie mieliśmy dużego kontaktu z opiekunami i kadrą, ale było okej, gdy czegokolwiek potrzebowaliśmy, pomagali nam od razu. Bardzo pomocni, troskliwi, informowali o wszystkim”. - Joanna Górka (Braga).

"Kadra w dziale restauracji zdecydowanie na plus – profesjonalne podejście, znajomość języka angielskiego. W przypadku pań sprzątających nieprofesjonale podejście, wydłużanie godzin pracy, mimo ustalonego grafiku.”  - Anna Kruczek (Zwettl).

Odbyliśmy rozmowę z opiekunami naszych stażystek. Obiecali odbyć spotkanie z kierowniczą kadrą hoteli – wyjaśnić sprawę i przestrzegać grafików, aby nie dochodziło do wydłużania pracy stażystów.

Stażyści oceniają jako dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste); Wpis Mateusza Krupy (Fusch): „Warunki zakwaterowania były wyśmienite, piękne pokoje oraz bardzo duża łazienka”.

Trochę gorzej było z Portugalią.  Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen.

Jak dla mnie warunki zakwaterowania były bardzo dobre. Jedyne co to brak szafy. Hotel i pokoje bardzo zadbane”- pisze Amelia Czakon. (Braga)

No, cóż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, to nie Hilton czy Mercury. Tak, ale szafa musi być w pokoju nawet w hotelu „Basic”. Interweniowaliśmy u gospodarzy. Obiecali naprawić swój błąd. Następne grupy w Portugalii nie zetkną się już z tym problemem. Sprawdzimy.

Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów, wysokość wypłaconego im kieszonkowego (pytanie siódme).

„Wysokość kieszonkowego była bardzo dobra i adekwatna do czasu pobytu” - oceniła Natalia Grzesik (Braga).

Dała mi możliwość godnej egzystencji.”- Natalia Sternat (Fusch).

Ósme, przedostanie, pytanie

 „Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?”   

Wiekszość ankiet ma tę rubrykę niewypełnioną.

Amelia Czakon (Braga): - „Jak dla mnie nic – wszystko działało sprawnie.”

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)”.

Natalia Grzesik (Braga) podziękowała organizatorom (wraz z kilkoma innymi ankietowanymi) - pisze:Dziękuję bardzo za możliwość wzięcia udziału  w stażu. Było wspaniale !”

  

Opracowanie ewaluacji:

Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy  projektu

listopad  2022 roku