Przejdź do treści Przejdź do menu

Ewaluacja

WYNIKI  ANKIETY  EWALUACYJNEJ
DLA  PIERWSZEJ,  DRUGIEJ, CZWARTEJ I DŁUGOTERMINOWEJ GRUPY   UCZESTNIKÓW PROGRAMU „ERASMUS +”
ZESPÓL SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ
WKŁAD EUROPEJSKICH HOTELI WE WDRAŻANIE
UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH W BIELSKIM HOTELARZU
  • Braga (Portugalia)  21.09.2021 – 19.12. 2021 i  15.02.2022 – 19.03.2022
  • Fusch (Austria)  25.06.2022 - 27.07.2022 i 30.07.2022 – 31.08. 2022
  • Zwetl (Austria) 20.05.2022 – 21.06.2022

Najważniejszą korzyścią ze stażu jest pisze w ankiecie ewaluacyjnej Kinga Wirska, która była na trzymiesięcznym stażu w Bradze, dziś trzecim co do wielkości mieście  Portugalii - możliwość życia „na własną rękę” za granicą. Wszystkie sytuacje, jakie mnie spotykały musiałam rozwiązywać sama i jakoś sobie radzić. Rozwinęłam w taki sposób umiejętności zawodowe, językowe i nauczyłam się prowadzić  gospodarstwo domowe"

To szczera konstatacja, dotąd stażyści w ankietach nie dostrzegali tej uniwersalnej korzyści, która nam koordynatorom i pedagogom wydawała się niezmiernie ważna. Co ciekawe, zacytowana wyżej opinia nie jest jedyną, odkrywająca przez  uczestników Erasmusa+ ten kolejny korzystny aspekt tego programu. - „Nauczyłam się radzić sobie w różnych sytuacjach w obcym kraju, np. jak radzić sobie w sklepach czy restauracjach, gdzie nikt nie mówi po angielsku, a nawet ogarnęłam tutejszy transport publiczny” - pisze, odpowiadając na pytanie o największą korzyść wyniesioną z odbytego stażu - Patrycja Hajnrych, która wiosną tego roku była na stażu w Bradze.

Podobnie Anna Hałod: - „Za najważniejszą rzecz uważam otwarcie się na nowe sytuacje w życiu i uzyskaną w toku stażu większa pewność siebie” oraz Natalia Grzesik: - "Największą korzyścią jest to, że nie ma wokół nauczycieli i sami musimy sobie radzić. Ćwiczymy przez to swój angielski oraz uczymy się samodzielnego życia.” Obie stażystki były w Bradze. Ta zdolność do uczciwej samooceny z pewnością świadczy o dojrzałości młodych uczestników programu, stanowi potraktowanie staży jako swoistego „preludium dorosłości”, jak również znakomicie uzupełnia  wzbogaca wychowawcze aspekty pracy szkoły.

Inni  stażyści uczestniczący w programie Erasmus+, zrealizowanym w roku kalendarzowym 2022 przez naszą  szkołę w Portugalii i Austrii,  ujmują tę sprawę „po swojemu” (4 pytanie ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica/uczeń naszego Zespołu Szkół) - widzą ową korzyść odmiennie i w różny sposób, jak np. Alan Borcz, który z kolei na staż wyjechał w Alpy, do pensjonatu w Fusch w Austrii: Możliwość uzyskania certyfikatu ukończenia praktyki, który można użyć do aplikowania do pracy.

Zuzanna Żądło, która również odbywała staż w Fusch, pisze: „Za największą korzyść uważam wycieczki, które odbyliśmy w czasie stażu.” Cyprian Świętojański (był w Bradze): - "Możliwość poznania obcej kultury oraz sposobu funkcjonowania pensjonatu za granicą. Julia Cielęcarz (była w Zwettl, Dolna Austria) podkreśla profesjonalne korzyści stażu: - "Mogłam się sprawdzić na tym wyjeździe, dzięki niemu wiem, że jestem gotowa na prace za granicą, dodatkowo wzrosły moje umiejętności językowe, które potrzebne są nawet do pracy w Polsce oraz zdobyłam nowe znajomości.” Mateusz Krupa (Fusch): - "Najważniejszą korzyścią ze stażu, jaką uczeń tu zdobywa, to doświadczenie zawodowe i możliwość zobaczenie miejsc, których by nigdy nie zobaczył.

Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Fusch i Bradze przez  polskich, austriackich i prtugalskich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi  i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie  decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie. Ponieważ dzięki niemu przełamałam barierę językową, nabrałam doświadczenia, wyszłam z własnej strefy komfortu i miałam możliwość sprawdzenia samej siebie. – wyznała Ania Kruczek (Zwettl).

Natalia Grzesik (Braga) – nie wstydziła się napisać nawet: - "Nie żaluję decyzji o wzięciu udziału w programie, poniewaz to była najlepsza decyzja, jaką mogłam podjąć. Były to najlepsze chwile w moim życiu. Wspomnienia z wyjazdu będą mi towarzyszyć przez całe życie".

Wtóruje jej inna stażystka z Bragi, Justyna Brzeźna: - „Nie żaluję, ponieważ dzięki temu wyjazdowi, będę miała, co wspominać przez całe życie.”

- "Nie żałuję, ponieważ poznałam i doświadczyłam prawdziwej pracy  w jednym z segmentów turystyki, a przy tym poznałam nowe państwo z zupełnie innej strony" - pisze Wiktoria Torba (Zwettl). Kamil Grzelak (Fusch) ujął to po prostu: - „Nie żałuję, bo Erasmus był świetny i wiele się nauczyłem.”  Natomiast Karolina Strzałkowska (Braga) skonstatowała: - „Nie żałuję decyzji wzięcia udziału w programie ponieważ miałam okazje poznać zupełnie inną kulturę i masę fajnych ludzi.

Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją  znajomość języka angielskiego,  w tym języka zawodowego?”

Nauczyłam się podstaw portugalskiego, chociaż jeszcze kilka miesięcy temu nie miałam pojęcia jak on brzmi. Natomiast po angielsku rozmawiałam z osobami z całego świata z innymi akcentami, co było bardzo rozwijające. - pisze  Patrycja Hajnrych (Braga).

- „Skorzystałam. Poznałam nowe zwroty w języku niemieckim oraz miałam możliwość porozmawiania w tym języku z ludźmi.”- napisała Natalia Sternat (Fuchs).

- "Zdecydowanie skorzystałam jeśli chodzi o język angielski (przełamałam barierę językową), jednak odnośnie języka portugalskiego to nauczyłam się jedynie podstawowych słów potrzebnych w hotelu.” ( Kinga Wirska, grupa długoterminowa, Braga)

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych- poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

Tak – poznałam inne techniki obsługi, pomoc w kuchni, poznanie przepisów różnych potraw, szczególnie tych lokalnych „ – pisze Karolina Waleczek (Fusch) .

Justyna Brzeźna (Braga): „Myślę, że polepszyłam swoje umiejętności oraz nabrałam praktyki, udzielając się w każdym dziale hotelu”.

Wiktoria Torba (Zwettl): - "Tak. Nauczyłam się pracować w zespole i poznałam różne aspekty pracy w hotelu."

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu bardzo pozytywne.

Wymagający względem praktykanta, ale współpraca nie była najgorsza. Spełniali wszystkie nasze prośby dotyczące wycieczek czy wyjść.”  – napisała  Karolina Waleczek (Fusch) .

„Nie mieliśmy dużego kontaktu z opiekunami i kadrą, ale było okej, gdy czegokolwiek potrzebowaliśmy, pomagali nam od razu. Bardzo pomocni, troskliwi, informowali o wszystkim”. - Joanna Górka (Braga).

"Kadra w dziale restauracji zdecydowanie na plus – profesjonalne podejście, znajomość języka angielskiego. W przypadku pań sprzątających nieprofesjonale podejście, wydłużanie godzin pracy, mimo ustalonego grafiku.”  - Anna Kruczek (Zwettl).

Odbyliśmy rozmowę z opiekunami naszych stażystek. Obiecali odbyć spotkanie z kierowniczą kadrą hoteli – wyjaśnić sprawę i przestrzegać grafików, aby nie dochodziło do wydłużania pracy stażystów.

Stażyści oceniają jako dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste); Wpis Mateusza Krupy (Fusch): „Warunki zakwaterowania były wyśmienite, piękne pokoje oraz bardzo duża łazienka”.

Trochę gorzej było z Portugalią.  Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen.

Jak dla mnie warunki zakwaterowania były bardzo dobre. Jedyne co to brak szafy. Hotel i pokoje bardzo zadbane”- pisze Amelia Czakon. (Braga)

No, cóż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, to nie Hilton czy Mercury. Tak, ale szafa musi być w pokoju nawet w hotelu „Basic”. Interweniowaliśmy u gospodarzy. Obiecali naprawić swój błąd. Następne grupy w Portugalii nie zetkną się już z tym problemem. Sprawdzimy.

Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów, wysokość wypłaconego im kieszonkowego (pytanie siódme).

„Wysokość kieszonkowego była bardzo dobra i adekwatna do czasu pobytu” - oceniła Natalia Grzesik (Braga).

Dała mi możliwość godnej egzystencji.”- Natalia Sternat (Fusch).

Ósme, przedostanie, pytanie

 „Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?”   

Wiekszość ankiet ma tę rubrykę niewypełnioną.

Amelia Czakon (Braga): - „Jak dla mnie nic – wszystko działało sprawnie.”

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)”.

Natalia Grzesik (Braga) podziękowała organizatorom (wraz z kilkoma innymi ankietowanymi) - pisze:Dziękuję bardzo za możliwość wzięcia udziału  w stażu. Było wspaniale !”

  

Opracowanie ewaluacji:

Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy  projektu

listopad  2022 roku