Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Ewaluacja

CAŁOŚCIOWE WYNIKI  ANKIETY  EWALUACYJNEJ 
 PROJEKTU „ERASMUS +”
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. JULIANA TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ
Nr projektu: 2021-1-PL01-KA121 -VET 000007510

  • Braga (Portugalia)  19.07.2022 – 20.08. 2022
  • Fusch  (Austria)  25.06.2022 – 27.07.2022
  • Zwettl (Austria)  26.05.2023 – 27.06.2023
  • Braga (Portugalia) 19.07.2022 – 16.10.2022 – Erasmus Pro

 

 

Najważniejszą korzyścią ze stażu jest otwarcie się na nowych ludzi, nowe doświadczenia, wyjście spoza strefy komfortu językowego, zwiedzenie nowego kraju i poznanie tamtejszej kultury” pisze w ankiecie ewaluacyjnej Martyna Łaszczak, która wybrała się na staż w portugalskiej Bradze.

 Podobna jest opinia Wiktorii Jakubiec: „Według mnie najlepszą rzeczą, którą wyciągnęłam z tych praktyk było poznanie super ludzi oraz wycieczki, które zapamiętam bardzo długo” - pisze, odpowiadając na pytanie o największą korzyść wyniesioną z odbytego stażu, który zaliczyła w Austrii, w alpejskim Fusch.

 „Zapoznanie się z kulturą i zwyczajami Austrii, poznanie nowych osób, możliwość pracy w hotelu za granicą, zmaganie się z wieloma nowymi sytuacjami – rozwija to komunikatywnośc i zaradność”- pisze Zuzanna Kawalec, stażystka hotelu w naddunajskim Zwettl.

Owa zdolność do uczciwej samooceny z pewnością świadczy o dojrzałości młodych uczestników projektu, stanowi potraktowanie staży jako swoistego „preludium dorosłości”, jak również znakomicie uzupełnia i wzbogaca wychowawcze aspekty pracy szkoły.

 Inni stażyści uczestniczący w programie „Erasmus+”, w zrealizowanych w roku  2022 i w 2023 przez naszą szkołę wyjazdach do Portugalii i Anglii, dość jednoznacznie i praktycznie (4 pytanie ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica /uczeń  naszego Zespołu)- widzą ową korzyść jako przede wszystkim: „Polepszenie umiejętności językowych (język angielski) oraz nabycie umiejętności dogadania się w tym języku z osobami, które nie władają nim nawet w stopniu podstawowym”- to erasmusowe zdobycze Magdaleny Rojczyk, która odbyła staż w Bradze i... zdobyła zaskakująco praktycznie przydatną zdolność w naszej dzisiejszej “globalnej wiosce”. Ignacy Knapik (Braga) napisał, odpowiadajac na to pytanie: „Testowanie swoich umiejętności w nowych sytuacjach, daleko od domu, swojej samodzielności i niezależności.” To ważna konstatacja, cieszy, że uczniowie - stażyści dostrzegli i ten, jakże ważny aspekt erasmusowskich projektów.

Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Zwettl, Fuchs i Bradze przez  polskich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli  sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

 „Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w projekcie ponieważ polepszyłam swoją komunikację z innymi ludźmi, zdobyłam doświadczenie w hotelarstwie, zwiedzałam wiele pięknych miejsc i poznałam ciekawych ludzi”. – wyznała Emilia Matusiak (Fusch).

Wiktoria Gemki (Braga) – napisała: „Nie żałuję, ponieważ bardzo lubię podróżować, poznawać nowe kultury, zwyczaje, potrawy i miejsca. Można również doszkolić się językowo.” Wtóruje jej stażystka z Fuchs, Wiktoria Jakubiec: „Po przemyśleniu wszystkiego, po 5 tygodniach, uważam, że mimo, iż było parę gorszych chwil, nauczyłam sie wielu rzeczy, które wykorzystam w życiu”.

Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka angielskiego, względnie niemieckiego, w tym języka zawodowego?

„Zdecydowanie tak. Pozwoliło mi to zwłaszcza otworzyć się na rozmowę w języku angielskim, jak i nie czułam presji z powodu potrzeby poprawności językowej - odpowiada Martyna Łaszczak (Braga). Marcelina Madej (Zwettl) ocenia się w następujący sposób: „Znajomość niemieckiego polepszyłam o kilka nowych słów. Natomiast swój angielski polepszyłam znacznie przez prywatne kontakty z pracownikami hotelu”.

Uczestnicy staży, zarówno w Bradze jak i w miejscowościach w Austrii, podkreślają, iż w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności w opanowaniu języka angielskiego, który stanowił język komunikacji z pracownikami hoteli, portugalskimi i austriackimi  nauczycielami zawodu, jak i organizatorami staży, młodzieżą portugalską oraz mieszkańcami miast, miasteczek i miejscowości wypoczynkowych.

 Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

  Wiktoria Jakubiec (Fuchs) pisze: „Uważam, że w dużym stopniu poszerzyłam swoje umiejętności. Była to praca z różnymi ludźmi, wiązała sie nieraz ze swoistymi wyzwaniami”.

Nauczyłam się o wielu nowych potrawach, jak je przyrządzać, poznałam nowe zasady obsługi gości oraz nauczyłam się lepiej organizować sobie pracępisze Kamila Kastura (Fuchs). Zaś Wiktoria Gemki (Braga) tak ocenia swoje korzyści z odbytego stażu w aspekcie umiejętności zawodowych: „Poszerzyłam swoje umiejętności o program rezerwacyjny w hotelu oraz ogólną pracę na recepcji.Z kolei Natalia Łaszczak (Braga) napisała: „Poszerzyłam zakres swoich umiejętności o nowy styl ścielenia łóżek, jak i poznałam system i organizację pracy w hotelu.”

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu generalnie pozytywne.

Bardzo pozytywne. Zawsze pomagali w razie problemów, można było się zawsze do nich zgłosić – cierpliwi, pozytywnie usposobieni, uśmiechnięci, chetni do rozmowy, bardzo się nami opiekowali.”napisała Martyna Łaszczak (Braga).

„Oceniam dobrze. Były momenty, że było ciężko, ale jeśli się dobrze wykonywało swoją pracę nikt ci nie zwracał uwagi - podejście do nas było dobre” - Marta Wróbel (Fusch).

Stażyści oceniają jako dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste).  

Wpis Marceliny Madej (Zwettl): „Warunki zakwaterowania były świetne. Miałyśmy duży pokój i łazienkę. Posiłki dostawałyśmy zawsze o okreslonej porze. Wioleta Wandzel (Braga): „Warunki były bardzo dobre, spełniały wszelkie wymagania”.

 Choć większość stażystów oceniała dostatecznie i dobrze warunki zakwaterowania  w Portugalii było też wiele słusznych, najczęściej ustnych skarg stażystów dotyczących zakwaterowania. Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen. Bralismy pod uwagę fakt, iż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, to nie Hilton czy Mercure. Tak, ale szafa musi być w pokoju nawet w hotelu „Basic”. Interweniowaliśmy u gospodarzy. Obiecali naprawić swój błąd. Zapewnili nas, iż następne grupy w Portugalii nie zetkną się już z tym problemem. Gospodarze słowa dotrzymali! Wszelkie niedociągnięcia w zakresie warunków zakwaterowania w Bradze usunięto. Jak się okazało dużym wysiłkiem organizatorów z Bragamob. Interweniowaliśmy i tym razem skutecznie. Jest satysfakcja i nasza i ambitnych organizatorów portugalskich.

 Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów wysokość wypłaconego im kieszonkowego, (pytanie siódme).

 „Wysokość kieszonkowego była wystarczająca, nie było bardzo na co wydać” - oceniła Emilia Matusiak (Fuchs). „Uważam, że wysokość kieszonkowego oraz system wypłat były odpowiednie i w zupełności wystarczające” – Tara Sobańska (Braga) .

Ósme, przedostanie, pytanie:

 „Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?”

 Większość ankiet ma tę rubrykę niewypełnioną .

Amelia Czakon (Fusch): - „Więcej godzin nauki języka

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)

 Zdecydowana większość uczestników zostawiła tę rubrykę pustą. Do nielicznych, którzy ją wypełnili należała Kamila Kastura (Fusch): „Gdybym mogła zostałabym dłużej...”

Opracowanie ewaluacji:

Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy projektu

sierpień 2023 roku