Ewaluacja
CAŁOŚCIOWE WYNIKI ANKIETY EWALUACYJNEJ
PROJEKTU „ERASMUS +”
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. JULIANA TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ
Nr projektu: 2021-1-PL01-KA121 -VET 000007510
- Braga (Portugalia) 19.07.2022 – 20.08. 2022
- Fusch (Austria) 25.06.2022 – 27.07.2022
- Zwettl (Austria) 26.05.2023 – 27.06.2023
- Braga (Portugalia) 19.07.2022 – 16.10.2022 – Erasmus Pro
„Najważniejszą korzyścią ze stażu jest otwarcie się na nowych ludzi, nowe doświadczenia, wyjście spoza strefy komfortu językowego, zwiedzenie nowego kraju i poznanie tamtejszej kultury” – pisze w ankiecie ewaluacyjnej Martyna Łaszczak, która wybrała się na staż w portugalskiej Bradze.
Podobna jest opinia Wiktorii Jakubiec: „Według mnie najlepszą rzeczą, którą wyciągnęłam z tych praktyk było poznanie super ludzi oraz wycieczki, które zapamiętam bardzo długo” - pisze, odpowiadając na pytanie o największą korzyść wyniesioną z odbytego stażu, który zaliczyła w Austrii, w alpejskim Fusch.
„Zapoznanie się z kulturą i zwyczajami Austrii, poznanie nowych osób, możliwość pracy w hotelu za granicą, zmaganie się z wieloma nowymi sytuacjami – rozwija to komunikatywnośc i zaradność”- pisze Zuzanna Kawalec, stażystka hotelu w naddunajskim Zwettl.
Owa zdolność do uczciwej samooceny z pewnością świadczy o dojrzałości młodych uczestników projektu, stanowi potraktowanie staży jako swoistego „preludium dorosłości”, jak również znakomicie uzupełnia i wzbogaca wychowawcze aspekty pracy szkoły.
Inni stażyści uczestniczący w programie „Erasmus+”, w zrealizowanych w roku 2022 i w 2023 przez naszą szkołę wyjazdach do Portugalii i Anglii, dość jednoznacznie i praktycznie (4 pytanie ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica /uczeń naszego Zespołu)- widzą ową korzyść jako przede wszystkim: „Polepszenie umiejętności językowych (język angielski) oraz nabycie umiejętności dogadania się w tym języku z osobami, które nie władają nim nawet w stopniu podstawowym”- to erasmusowe zdobycze Magdaleny Rojczyk, która odbyła staż w Bradze i... zdobyła zaskakująco praktycznie przydatną zdolność w naszej dzisiejszej “globalnej wiosce”. Ignacy Knapik (Braga) napisał, odpowiadajac na to pytanie: „Testowanie swoich umiejętności w nowych sytuacjach, daleko od domu, swojej samodzielności i niezależności.” To ważna konstatacja, cieszy, że uczniowie - stażyści dostrzegli i ten, jakże ważny aspekt erasmusowskich projektów.
Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Zwettl, Fuchs i Bradze przez polskich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.
Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:
„Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w projekcie ponieważ polepszyłam swoją komunikację z innymi ludźmi, zdobyłam doświadczenie w hotelarstwie, zwiedzałam wiele pięknych miejsc i poznałam ciekawych ludzi”. – wyznała Emilia Matusiak (Fusch).
Wiktoria Gemki (Braga) – napisała: „Nie żałuję, ponieważ bardzo lubię podróżować, poznawać nowe kultury, zwyczaje, potrawy i miejsca. Można również doszkolić się językowo.” Wtóruje jej stażystka z Fuchs, Wiktoria Jakubiec: „Po przemyśleniu wszystkiego, po 5 tygodniach, uważam, że mimo, iż było parę gorszych chwil, nauczyłam sie wielu rzeczy, które wykorzystam w życiu”.
Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:
„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka angielskiego, względnie niemieckiego, w tym języka zawodowego?
„Zdecydowanie tak. Pozwoliło mi to zwłaszcza otworzyć się na rozmowę w języku angielskim, jak i nie czułam presji z powodu potrzeby poprawności językowej - odpowiada Martyna Łaszczak (Braga). Marcelina Madej (Zwettl) ocenia się w następujący sposób: „Znajomość niemieckiego polepszyłam o kilka nowych słów. Natomiast swój angielski polepszyłam znacznie przez prywatne kontakty z pracownikami hotelu”.
Uczestnicy staży, zarówno w Bradze jak i w miejscowościach w Austrii, podkreślają, iż w znaczący sposób podnieśli swoje umiejętności w opanowaniu języka angielskiego, który stanowił język komunikacji z pracownikami hoteli, portugalskimi i austriackimi nauczycielami zawodu, jak i organizatorami staży, młodzieżą portugalską oraz mieszkańcami miast, miasteczek i miejscowości wypoczynkowych.
Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.
Wiktoria Jakubiec (Fuchs) pisze: „Uważam, że w dużym stopniu poszerzyłam swoje umiejętności. Była to praca z różnymi ludźmi, wiązała sie nieraz ze swoistymi wyzwaniami”.
„Nauczyłam się o wielu nowych potrawach, jak je przyrządzać, poznałam nowe zasady obsługi gości oraz nauczyłam się lepiej organizować sobie pracę – pisze Kamila Kastura (Fuchs). Zaś Wiktoria Gemki (Braga) tak ocenia swoje korzyści z odbytego stażu w aspekcie umiejętności zawodowych: „Poszerzyłam swoje umiejętności o program rezerwacyjny w hotelu oraz ogólną pracę na recepcji.” Z kolei Natalia Łaszczak (Braga) napisała: „Poszerzyłam zakres swoich umiejętności o nowy styl ścielenia łóżek, jak i poznałam system i organizację pracy w hotelu.”
Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu generalnie pozytywne.
„Bardzo pozytywne. Zawsze pomagali w razie problemów, można było się zawsze do nich zgłosić – cierpliwi, pozytywnie usposobieni, uśmiechnięci, chetni do rozmowy, bardzo się nami opiekowali.” – napisała Martyna Łaszczak (Braga).
„Oceniam dobrze. Były momenty, że było ciężko, ale jeśli się dobrze wykonywało swoją pracę nikt ci nie zwracał uwagi - podejście do nas było dobre” - Marta Wróbel (Fusch).
Stażyści oceniają jako dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste).
Wpis Marceliny Madej (Zwettl): „Warunki zakwaterowania były świetne. Miałyśmy duży pokój i łazienkę. Posiłki dostawałyśmy zawsze o okreslonej porze. Wioleta Wandzel (Braga): „Warunki były bardzo dobre, spełniały wszelkie wymagania”.
Choć większość stażystów oceniała dostatecznie i dobrze warunki zakwaterowania w Portugalii było też wiele słusznych, najczęściej ustnych skarg stażystów dotyczących zakwaterowania. Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen. Bralismy pod uwagę fakt, iż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, to nie Hilton czy Mercure. Tak, ale szafa musi być w pokoju nawet w hotelu „Basic”. Interweniowaliśmy u gospodarzy. Obiecali naprawić swój błąd. Zapewnili nas, iż następne grupy w Portugalii nie zetkną się już z tym problemem. Gospodarze słowa dotrzymali! Wszelkie niedociągnięcia w zakresie warunków zakwaterowania w Bradze usunięto. Jak się okazało dużym wysiłkiem organizatorów z Bragamob. Interweniowaliśmy i tym razem skutecznie. Jest satysfakcja i nasza i ambitnych organizatorów portugalskich.
Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów wysokość wypłaconego im kieszonkowego, (pytanie siódme).
„Wysokość kieszonkowego była wystarczająca, nie było bardzo na co wydać” - oceniła Emilia Matusiak (Fuchs). „Uważam, że wysokość kieszonkowego oraz system wypłat były odpowiednie i w zupełności wystarczające” – Tara Sobańska (Braga) .
Ósme, przedostanie, pytanie:
„Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?”
Większość ankiet ma tę rubrykę niewypełnioną .
Amelia Czakon (Fusch): - „Więcej godzin nauki języka”
Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)”
Zdecydowana większość uczestników zostawiła tę rubrykę pustą. Do nielicznych, którzy ją wypełnili należała Kamila Kastura (Fusch): „Gdybym mogła zostałabym dłużej...”
Opracowanie ewaluacji:
Ryszard Stoecker
Jarosław Pniok
Koordynatorzy projektu
sierpień 2023 roku