Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji, a po uzyskaniu Twojej zgody, pliki cookies są przez nas wykorzystywane do dokonywania pomiarów i analiz korzystania ze strony internetowej. Strona wykorzystuje również pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Ewaluacja

WYNIKI ANKIET   EWALUACYJNYCH
DLA WSZYSTKICH SZEŚCIU GRUP  UCZESTNIKÓW
PROGRAMU „ERASMUS+”
ZESPÓL SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ
NOWE WYMAGANIA W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE KOLEJNYM WYZWANIEM DLA BIELSKIEGO TUWIMA”

 

  • Braga (Portugalia) 21.01.2020 – 22.02.2020
  • Fusch (Austria) 29.06.2020 – 31.07.2020
  • Fusch (Austria)  26.06.2021 – 28.07. 2021
  • Fusch (Austria)  29.07.2021 – 30.08. 2021
  • Braga (Portugalia)  21.09.2021 – 23.10. 2021
  • Fusch (Austria)  03.11.2021 – 05.12. 2021

Najważniejszą korzyścią stażu - pisze Kinga Wiatr, stażystka z hotelu w Bradze, kultowym, antycznym mieście północnej Portugaliibyło przełamanie bariery językowej i to, że nauczyłam się sama sobie radzić w codziennych czynnościach. Zaczęłam myśleć jak dorosły i załatwiać pewne rzeczy sama.”

Maja Bartecka, która pojechała na staż do pensjonatu „Imbachhorn” w Alpach, przy sławnej drodze „Hochalpenstrasse”, na terenie Austrii, wiodącej pod najwyższy szczyt tego kraju, widzi to tak: „Za największą korzyść uważam zdobycie nowego doświadczenia, poszerzenie swoich horyzontów oraz poznanie wielu wspaniałych ludzi.”

Oczywiście, stażyści dostrzegli też niezwykle korzystne możliwości w zakresie poszerzania wiedzy teoretycznej, a nade wszystko praktycznej zdobywanego zawodu, co przecież stanowi podstawową wartość funkcjonowania Erasmusa+. Justyna Kuraczyńska (Braga) zwraca na to uwagę: „Najważniejszą korzyścią ze stażu była praca w hotelu, poznanie tutejszego systemu pracy w branży hotelarskiej, zdobycie umiejętności związanych z pracą w wybranym zawodzie.”

Lapidarnie i rzeczowo odpowiedział na to czwarte, ale kto wie czy nie najważniejsze, pytanie ankiety o sens i istotę projektu, bo dotyczyło ono osobistych korzyści wyniesionych indywidualnie z przedsięwzięcia, zorganizowanego przez portugalskich partnerów i „Tuwima”, Arkadiusz Wawrzuta (Braga): „Uważam, że największą korzyścią ze stażu było zdobycie nowej wiedzy i inspiracja do dalszego kształcenia się w kierunku technika obsługi turystycznej zaś Bartłomiej Rozmus, jak i Jakub Pudełko (Fusch) napisali szczerze, iż dla nich największą korzyścią było otrzymane wsparcie finansowe.

Najważniejsza korzyść ze stażu, jaką ja uzyskałam to nauka punktualności, systematyczności oraz porządku – pisze krótko w ankiecie ewaluacyjnej Paulina Rycko.

To wartościowa, bardzo szczera i rzadka, choć zapewne prawdziwa konstatacja, gdyż  większość stażystów, podobnie jak większość ich  kolegów, uczestniczących dotąd w programie „Erasmus+”, zrealizowanych w roku kalendarzowym 2021 przez naszą  szkołę w Portugalii i Austrii  (30 osób, w tym w 20 reprezentowanych w badanych tu ankietach w Fusch, Austria),  ujmuje sprawę (4 pytanie: ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica /uczeń  naszego Zespołu?) nieco inaczej, jak np. Aleksandra  Galińska: Największą korzyścią ze stażu była możliwość wyjechania z Polski, a także możliwość nauki radzenia sobie w trudnych warunkach.”

Yelyzaveta Kravczenko pisze tak: „Według mnie najważniejszą korzyścią tych staży jest wyjście ze strefy komfortu, poznanie nowych  ludzi, poznanie swoich  mocnych i słabych stron.”

Karolina Kanik podchodzi do sprawy w sposób bardziej zasadniczy: Według mnie najważniejsze jest to, że dostałam możliwość odbycia takiego stażu w innym kraju, z inną kulturą, z osobami, których wcześniej nie znałam. Ten wyjazd oprócz poszerzenia własnych możliwości pozwolił mi również zawrzeć nowe znajomości.”

Wiktoria Wdowiak pisze szczerze: „Pieniądze, fajna przygoda oraz doświadczenie zawodowe i życiowe.”

Lapidarnie odpowiedziała na to pytanie ankiety o sens i istotę projektu, bo dotyczyło ono osobistych korzyści wyniesionych indywidualnie z tego przedsięwzięcia, Klaudia Szczypka: „Mogłam sprawdzić czy poradzę sobie w pracy za granicą w długim okresie czasu.”

Moim zdaniem najważniejszą rzeczą w „Erasmusie” jest przeżycie przygody, dzięki której uczeń nabywa umiejętności zarówno społeczne, go rozwijające, po  korzyści językowe. Podróże kształcą, a taką przygodę, jaką można zaznać na Erasmusie, nie każdy ma okazję przeżyć”  – pisze w ankiecie ewaluacyjnej Weronika Fołta, która była na stażu w  malowniczej, pamiętającej  jeszcze czasy chwały Cesarstwa Rzymskiego Bradze, dziś trzeciego co do wielkości miasta Portugalii.

 Jakub Zdeb, który z kolei na staż wyjechał  do pensjonatu w Fusch w Austrii: Dla mnie jest to praktyczne pokazanie nauczanej w szkole teorii.”

W tym duchu pisze też krótko Michał Łęgowik, który również odbywał staż w Fusch: „Poznanie od środka funkcjonowania pensjonatu.

Daniel Kufel (był w Bradze) też podkreśla profesjonalne korzyści stażu: Najważniejszą korzyścią jest poszerzenie umiejętności zawodowych. Możliwość otwarcia nowej rubryki w CV”.

Kinga Markiel (Braga) podchodzi do sprawy w sposób bardziej szczegółowy: Przełamanie bariery językowej, możliwość poznania różnorodnych ludzi, którzy są otwarci, pomocni i uprzejmi. Zdobycie praktycznej wiedzy przydatnej w hotelarstwie, zapoznanie się z bogactwami kulturalnymi danego kraju.”

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało – jak zwykle - się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności.

Nie żałuję, ponieważ ten wyjazd był dla mnie niesamowitym i niezapomnianym 5-tygodniowym pobytem w kraju różniącym się bardzo kulturowo od Polski. Był wielkim doświadczeniem, które otworzyło mi drogę na przyszłość zawodową - pisze Natalia Mika, która była na stażu w Bradze.

Jej koleżanka, Julia Zipser, która także była na stażu w Bradze, napisała w swojej ankiecie po prostu: „Nie żałuję, wyjazd na 5-tygodniowy staż był niesamowitą przygodą, ale i również szkołą życia. Pozwolił mi rozwinąć umiejętności językowe i personalne.”

Julia Gruszeczka (Braga) tak sformułowała swoją odpowiedź na to pytanie: „Nie żałuję tej decyzji – ponieważ dzięki programowi Erasmus+ zyskałam doświadczenie w nowej dziedzinie, nauczyłam się pracy w hotelarstwie oraz poznałam nowy dla mnie kraj i jego kulturę.”

Ewelina Mola (Fusch) pisze: "Nie żałuję tej decyzji o wzięciu udziału w programie – miałam okazje podszkolić angielski, poznać parę innych języków; dużo nowych miejsc zwiedzałam oraz wielu ludzi poznałam. Polecam wszystkim!"

Justyna Kuraczyńska (Braga): „Była to najlepsza decyzja, jaką podjęłam w swoim życiu, ponieważ ten wyjazd dał mi możliwość rozwinięcia swoich umiejętności.”

Pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka angielskiego/niemieckiego/portugalskiego, w tym języka zawodowego?”

Tak, polepszyłam, swoją znajomość języka niemieckiego, więcej rozumiem i lepiej się porozumiewam” – napisała Agnieszka Stefaniak (Fusch).

Paulina Procner (Braga) pisze: „Tak, miałam okazję mówić po angielsku oraz dzięki prowadzeniu dzienniczka praktyk po angielsku nauczyłam się wielu angielskich słów.

Arkadiusz Wawrzuta, który był na stażu w Bradze, zamieścił taką odpowiedź: „Tak, pozbyłem się bariery językowej w przypadku języka angielskiego i nauczyłem się podstawowych słów branżowych z języka portugalskiego.”

Uważam, ze skorzystałam językowo (szczególnie język angielski) i polepszylam swoje opanowanie języka niemieckiego skonstatowała Kinga Wirska.

 Choć zdecydowana większość ankietowanych pisze, iz podniosło swoj poziom opanowania językowego języka Szekspira, jak i Goethego, kilku uczestników staży narzeka na nadmiar polskich turystów w austriackim pensjonacie.

Agnieszka Kwaśny tak odpowiedziała na to pytanie: „Raczej nie, ponieważ nie miałam kontaktu z zagranicznymi gośćmi (w istocie miała, bo … Polacy dla Austriaków to też goście zagraniczni). Cóż, obostrzenia covidowe były w lecie w wielu krajach znacznie ostrzejsze niż w Polsce, stąd w lipcu 2021 w Alpach było stosunkowo wielu Polaków).

Uważam, że udało mi się poznać kilka zwrotów po portugalsku i przełamać swoją barierę językową jeśli chodzi o język angielski skonstatowała Martyna Salenga.

I tutaj większość ankietowanych pisze, iż podniosło swój poziom opanowania językowego, czy też zaliczyło udaną próbę opanowania podstaw języka portugalskiego, jeden z ankietowanych, stażysta z Fusch wyznał: „Nie” na przytoczone powyżej pytanie, szkoda, że nie uzasadnił dlaczego. Godzi się zauważyć dużą chęć nauczenia się przez stażystów z Bragi, przydatnych zawodowo zwrotów portugalskich.

Kinga Markiel tak odpowiedziała na to pytanie: „Polepszyłam moją znajomość języka angielskiego oraz nauczyłam się podstaw języka portugalskiego, w tym zawodowego, przełamałam barierę językową. „

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

Nigdy wcześniej nie pracowałam w hotelu, a dzięki tym praktykom zdobyłam zupełnie nowe umiejętności zawodowe. Dzięki pracy na recepcji mogłam poznać systemy działania hotelu, zwłaszcza w zakresie rezerwacji, mogłam zobaczyć jak wygląda praca pokojówki i w kuchni - doświadczyłam wszystkich tych pozycji.”– pisze Justyna Kuraczyńska (Braga), zaś Maja Bartecka (Fusch) wyznaje: „Poszerzyłam swoje umiejętności, które z pewnością przydadzą mi się nie tylko w zawodzie, ale i w życiu codziennym, dzięki nauce poprzez praktykę: np. składanie prania, przygotowywanie posiłków, czy też sprzątanie.”

„Bez dwóch zdań poszerzyłam swoje umiejętności  zawodowe. Nauczyłam się bardzo dużo rzeczy” – pisze Karolina Kanik, - na każdym stanowisku zyskałam nowe doświadczenia, czy to była służba pięter, czy obsługa gości na restauracji, czy przygotowanie dań, czy nawet praca na zmywaku!”

Aleksandra Galińska: Poszerzyłam swoje umiejętności zawodowe, ponieważ nauczyłam się wielu wartościowych rzeczy, takich jak na przykład dokładne sprzątanie pokoi i toalet, przyrządzania dań, używania zmywarko – wyparzarki.

Klaudia Szczypka pisze lapidarnie : „Tak, nauczylam się pracować w kontakcie z ludźmi – klientami.”

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. W dalszym ciągu są to opinie bardzo pozytywne: „Oceniam zarówno ich samych, jaki ich podejście do nas jako bardzo dobre - to ludzie bardzo sympatyczni i kompetentni” - napisała Agnieszka Stefaniak, która była na stażu w austriackim Fusch.

Pisze Arkadiusz Wawrzuta, który był na stażu w Bradze: „Kadra w hotelu była bardzo sympatyczna. Pracownicy mimo słabego poziomu opanowania języka angielskiego starali się przekazać nam jak najwięcej. Nigdy nie byłem wykorzystywany do wykonania czynności nie związanej z moimi obowiązkami stażysty.”

aściciele pensjonatu są świetnymi  osobowościami”  – napisała Karolina Kanik – Wszystko porządnie wyjaśnili, omówili, pokazali. Można było o wszystko zapytać, nie bojąc się zganienia. Cała kadra w pensjonacie była przyjaźnie do mnie nastawiona.”

Paulina Rycko: „.Austriackich opiekunów oceniam bardzo wysoko, kształcili nas na najwyższym poziomie. Byli wymagający, ale bardzo życzliwi, wiele nas nauczyli.”

Byli bardzo profesjonalni. Nie bałam się pytać o wszystko – dostawałam precyzyjną odpowiedź”  – napisała Dominika Tarnawa (Fusch) .

Portugalscy opiekunowie stanęli na wysokości zadań, które pojawiły się niezaplanowane. Pomocni, uprzejmi, zaradni”. - Kinga Markiel.

Stażyści oceniają jako bardzo dobre, względnie dobre „fizyczne”, warunki zakwaterowania we wszystkich lokalizacjach, jak i wysokość wypłaconego kieszonkowego.

Istotę sprawy oddaje chociażby wpis Pauliny Tanistry:Nie mam żadnych zastrzeżeń. Pokój spełniał nasze oczekiwania.

Jeśli chodzi o Austrię. Istotę sprawy oddaje wpis Martyny Jurczak (Fusch): „Wygodnie, odpowiednio duży pokój, wystarczająco dużo miejsca, łazienka w pokoju, wszędzie blisko, generalnie dobrze.”

Trochę gorzej było z Portugalią. Zdarzały się braki ciepłej wody, głośna atmosfera, nawalały suszarki, itp. Było jednak bardzo czysto. Cóż, pandemia miała wpływ na  bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd  bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen.

Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów wysokość wypłaconego im kieszonkowego, choć i tu znalazł się stażysta nie dość zadowolony (pytanie siódme).Wysokość kieszonkowego była  wystarczająca, aby zaspokoić wszystkie nasze potrzeby” - ocenił Dawid Kufel. (Braga)

„Jak najbardziej wystarczające, aczkolwiek mogło by być wyższe” -napisał Michał Łęgowik (Fusch).

Klaudia Szczypka; „W całości kieszonkowe wystarczało na nasze potrzeby.”

Ósme, przedostanie, pytanie brzmiało:

„Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?”

Natalia Stasica (Braga) pisze: Dla mnie pobyt w Portugalii był doskonale spędzonym czasem, nie ma rzeczy, którą zamieniłabym za niego”.

Yelyzaweta Kravczenko: „Szczerze mówiąc - nie wiem, bo według mnie wszystko było idealne.”

Paulina Tanistra napisała, trochę chyba zapominając o głównym celu wyjazdu na praktykę zawodową: Znalezienie praktyk w miejscu położonym bliżej centrum lub zapewniającym odrobinę więcej rozrywki.Jakub Zdeb: „Nic.”

Kilku ze stażystów postuluje... likwidację „dzienników praktyk” To, wszak, postulat nie do zrealizowania. Prowadzenie dziennika jest jednym z podstawowych obowiązków stażysty
i stanowi ważny dokument osobisty każdego ze stażystów. Tako rzecze regulamin Erasmusa +.

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi).

Justyna Kuraczyńska (Braga) napisała: „Bardzo się cieszę, że istnieje taki program jak Erasmus+, który daje możliwość wyjazdu za granicę na miesiąc, poznania nowych ludzi, otwiera wiele możliwości pracy w zawodzie i zdobycia praktycznych umiejętności.

Patrycja Hajnrych jako jedna z dwóch uczestniczek podziękowała organizatorom  - pisze: Dziękuję za możliwość udziału w programie!

Paulina Rycko: „Wyjazd z tego programu był świetny i spełnił moje oczekiwania.”

Weronika Fołta (Braga) też  podziękowała organizatorom  - pisze:Było super, dziękuję!”

Dominika Tarnawa (Fusch): „Wszystko było idealne. Miałam wolny czas oraz czas na naukę. Czułam się jak u siebie w domu. Bardzo chciałabym tu wrócić.”

Zdecydowana większość ankietowanych i uczestników opisanych tu staży (ogółem 49 osób) zostawiło ostatnie pytanie bez odpowiedzi.

 

Opracowanie ewaluacji:

Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy  projektu

kwiecień  2022 roku

 

 

 

WYNIKI ANKIETY EWALUACYJNEJ 
DLA CZWARTEJ I SZÓSTEJ GRUPY UCZESTNIKÓW PROGRAMU „ERASMUS+” 
ZESPÓL SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ 
NOWE WYMAGANIA W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE KOLEJNYM WYZWANIEM DLA BIELSKIEGO TUWIMA” 
Braga (Portugalia) 21.09.2021 – 24.10. 2021

  • Fusch (Austria) 03.11.2021 – 05.12. 2021

Moim zdaniem najważniejszą rzeczą w „Erasmusie” jest przeżycie przygody, dzięki której uczeń nabywa umiejętności zarówno społeczne, go rozwijające, po korzyści językowe. Podróże kształcą, a taką przygodę, jaką można zaznać na Erasmusie, nie każdy ma okazję przeżyć” – pisze w ankiecie ewaluacyjnej Weronika Fołta, która była na stażu w malowniczej, pamiętającej jeszcze czasy chwały Cesarstwa Rzymskiego Bradze, dziś trzeciego co do wielkości miasta Portugalii.

To szczera konstatacja, jednak większość stażystów, podobnie jak większość ich koleżanek i kolegów, uczestniczących dotąd w programie „Erasmus+”, zrealizowanych w roku kalendarzowym 2021 przez naszą szkołę w Portugalii i Austrii, ujmuje tę sprawę „po swojemu” (4 pytanie: ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica/uczeń naszego Zespołu) widzi ową korzyść nieco inaczej, jak np. Jakub Zdeb, który z kolei na staż wyjechał w Alpy, do pensjonatu w Fusch w Austrii: Dla mnie jest to praktyczne pokazanie nauczanej w szkole teorii”. 

W tym duchu pisze też krótko Michał Łęgowik, który również odbywał staż w Fusch: „Poznanie od środka funkcjonowania pensjonatu

Daniel Kufel (był w Bradze) też podkreśla profesjonalne korzyści stażu: Najważniejszą korzyścią jest poszerzenie umiejętności zawodowych. Możliwość otwarcia nowej rubryki w CV”.

Kinga Markiel (Braga) podchodzi do sprawy w sposób bardziej szczegółowy: Przełamanie bariery językowej, możliwość poznania różnorodnych ludzi, którzy są otwarci, pomocni i uprzejmi. Zdobycie praktycznej wiedzy przydatnej w hotelarstwie, zapoznanie się z bogactwami kulturalnymi danego kraju.”

Martyna Salenga (Braga) pisze: „Zdecydowaną korzyścią jest dla mnie poznanie kultury i zwyczajów kraju goszczącego, etosu pracy w innym kraju oraz poznanie nowych ludzi z grupy i rozmowy z tutejszymi pracownikami hotelu.”

Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Fusch i Bradze przez polskich, austriackich i prtugalskich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka. 

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie ponieważ poznałem wielu fantastycznych ludzi, poznałem nowe miejsce na świecie oraz podszkoliłem swój język obcy."wyznał Dawid Kufel (Braga).

Jego koleżanka z Bragi Kinga Markiel napisała w swojej ankiecie: „Nie żałuję decyzji wzięcia udziału w programie, ponieważ wzbogaciłam się o nowe doświadczenia, wiedzę, rozumienie innej kultury. Nie tylko praca w hotelu była czymś fantastycznym lecz również cotygodniowe wycieczki po Portugalii.”

Michał Łęgowik (Fusch) tak sformułował swoją odpowiedź na to pytanie: „Nie żałuję ponieważ nauczyłem się dużo praktycznych umiejętności zawodowych, skorzystałem językowo oraz spędziłem miło czas.”

Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka 

angielskiego/niemieckiego, w tym języka zawodowego?”

Uważam, ze udało mi się poznać kilka zwrotów po portugalsku i przełamać swoją barierę językową jeśli chodzi o język angielski skonstatowała Martyna Salenga.

Choć zdecydowana większość ankietowanych pisze, iż podniosło swój poziom opanowania językowego języka Szekspira, jak i Goetego czy też zaliczyło udaną próbę opanowania podstaw języka portugalskiego, jeden z ankietowanych, stażysta z Fusch wyznał: „Nie” na przytoczone powyżej pytanie, szkoda, że nie uzasadnił dlaczego. Godzi się zauważyć dużą chęć nauczenia się przez stażystów z Bragi, przydatnych zawodowo zwrotów portugalskich.

Kinga Markiel tak odpowiedziała na to pytanie: „Polepszyłam moją znajomość języka angielskiego oraz nauczyłam się podstaw języka portugalskiego, w tym zawodowego, przełamałam barierę językową."

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów. 

Tak, nauczyłam się pewnych technik, które pomagają mi szybciej sprzątać, pzypomniałam sobie rzeczy, których nauczyłam się w szkole i stosowałam je tu w praktyce".pisze Martyna Łaszczak ( Fusch)

Weronika Fołta (Braga): „Tak, poznałam jak wygląda praca w hotelu od strony praktycznej i miałam możliwość pracy z osobami bardzo doświadczonymi zawodowo”.

Dominika Surma (Braga) wymienia jedną z praktycznych nabytych umiejętności:

Poszerzyłam swoje umiejętności w noszeniu tacy”.

Kinga Markiel (Braga): "Nauczyłam się cudownego trybu pracy Portugalczyków, w jaki są ścielone łóżka. Występuje tutaj ścielenie sposobem francuskim.”

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu bardzo pozytywne. 

"Byli bardzo profesjonalni. Nie bałam się pytać o wszystko – dostawałam precyzyjną odpowiedź”napisała Dominika Tarnawa (Fusch).

Portugalscy opiekunowie stanęli na wysokości zadań, które pojawiły się niezaplanowane. Pomocni, uprzejmi, zaradni”. - Kinga Markiel.

Stażyści oceniają jako bardzo dobre, względnie dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste); przynajmniej jeśli chodzi o Austrię. Istotę sprawy oddaje chociażby wpis Martyny Jurczak (Fusch):Wygodnie, odpowiednio, duży pokój, wystarczająco dużo miejsca, łazienka w pokoju, wszędzie blisko, generalnie dobrze”.

Trochę gorzej było z Portugalią. Zdarzały się braki ciepłej wody, głośna atmosfera, nawalały suszarki, itp. Było jednak bardzo czysto. Cóż, pandemia miała wpływ na bardzo ograniczony wybór hoteli – z wielu dotąd bardzo dobrych trzeba było zrezygnować ze względu na wysokie podwyżki cen. 

Przyzwoite warunki, nie było rewelacji, jednak do wszystkiego można się przyzwyczaić”- pisze Weronika Fołta. 

No, cóż Erasmus+ jest dla studentów i uczniów, to nie Hilton czy Mercury.

Pozytywnie oceniła też zdecydowana większość stażystów wysokość wypłaconego im kieszonkowego, choć i tu znalazł się stażysta nie dość zadowolony ( pytanie siódme). 

Wysokość kieszonkowego była wystarczająca, aby zaspokoić wszystkie nasze potrzeby” - ocenił Dawid Kufel. (Braga)

Jak najbardziej wystarczające, aczkolwiek mogło by być wyższe” - napisał Michał Łęgowik (Fusch).

Ósme, przedostanie, pytanie 

„Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?” 

Jakub Zdeb: „Nic.”

Wszystko jest OK” - Dominika Tarnawa (Fusch

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)”. 

Weronika Fołta (Braga) jako jedyna podziękowała organizatorom - pisze:Było super, dziękuję !

Dominika Tarnawa (Fusch): ”Wszystko było idealne. Miałam wolny czas oraz czas na naukę. Czułam się jak u siebie w domu. Bardzo chciałabym tu wrócić.”

Zdecydowana większość ankietowanych zostawiło ostatnie pytanie bez odpowiedzi.

Opracowanie ewaluacji: 

Ryszard Stoecker 

Jarosław Pniok

Koordynatorzy projektu 

luty 2022 roku

WYNIKI ANKIETY EWALUACYJNEJ 
DLA DRUGIEJ I TRZECIEJ GRUPY UCZESTNIKÓW PROGRAMU „ERASMUS+” 
ZESPÓL SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ 

NOWE WYMAGANIA W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE KOLEJNYM WYZWANIEM DLA BIELSKIEGO TUWIMA” 

  • Fusch (Austria) 26.06.2021 – 28.07. 2021
  • Fusch (Austria) 29.07.2021 – 30.08. 2021

Najważniejsza korzyścią ze stażu, jaką ja uzyskałam to nauka punktualności, systematyczności oraz porządku – pisze krótko w ankiecie ewaluacyjnej Paulina Rycko.

To wartościowa, bardzo szczera i rzadka, choć zapewne prawdziwa konstatacja, gdyż większość stażystów, podobnie jak większość ich kolegów, uczestniczących dotąd w programie „Erasmus+”, zrealizowanych w tym roku kalendarzowym (2021) przez naszą szkołę w Portugalii i Austrii (30 osób, w tym w 20 reprezentowanych w badanych tu ankietach w Fusch, Austria), ujmuje sprawę (4 pytanie: ankiety: Co uważasz za największą korzyść ze stażu jako uczennica/uczeń naszego Zespołu) nieco inaczej, jak np. Aleksandra Galińska: Największą korzyścią ze stażu była możliwość wyjechania z Polski, a także możliwość nauki radzenia sobie w trudnych warunkach”. 

Liza Krawczenko pisze tak: „Według mnie najważniejszą korzyścią tych staży jest wyjście ze strefy komfortu, poznanie nowych ludzi, poznanie swoich mocnych i słabych stron".

Karolina Kanik podchodzi do sprawy w sposób bardziej zasadniczy: Według mnie najważniejsze jest to, że dostałam możliwość odbycia takiego stażu w innym kraju, z inną kulturą, z osobami, których wcześniej nie znałam. Ten wyjazd oprócz poszerzenia własnych możliwości pozwolił mi również zawrzeć nowe znajomości”.

Wiktoria Wdowiak pisze szczerze: „Pieniądze, fajna przygoda oraz doświadczenie zawodowe i życiowe".

Lapidarnie odpowiedziała na to - czwarte, ale kto wie czy nie najważniejsze pytanie ankiety o sens i istotę projektu, bo dotyczyło ono osobistych korzyści wyniesionych indywidualnie z tego przedsięwzięcia, Klaudia Szczypka: „Mogłam sprawdzić czy poradzę sobie w pracy za granicą w długim okresie czasu”.


Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Fusch przez polskich i austriackich nauczycieli wśród pracowników hotelu, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka. 

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję decyzji o wzięciu udziału w programie, gdyż zawsze jest to sposób na oderwanie się od rutyny, szkoły, pracy oraz zdobycia nowych doświadczeńwyznał Piotr Janiczak.

Jego kolega Paweł Błachut napisał w swojej ankiecie po prostu: „Nie żałuję, ponieważ spędziłem super czas i poznałem wielu miłych ludzi” .

Nikola Sadlik tak sformułowała swoją odpowiedź na to pytanie: „Ani trochę nie żałuję podjetej decyzji ponieważ nauczyłam się wielu nowych przydatnych umiejętności” .

Ewaluacyjne pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka 

angielskiego, w tym języka zawodowego?”

Uważam, ze skorzystałam językowo (szczególnie język angielski) i polepszylam swoje opanowanie języka niemieckiego skonstatowała Kinga Wirska. 

Choć zdecydowana większość ankietowanych pisze, iz podniosło swoj poziom opanowania językowego języka Szekspira, jak i Goetego, kilku uczestników staży narzeka na nadmiar polskich turystów w austriackim pensjonacie. 

Agnieszka Kwaśny tak odpowiedziała na to pytanie: „Raczej nie, ponieważ nie mialam kontaktu z zagranicznymi gośćmi (w istocie miała, bo … Polacy dla Austriaków to tez goście zagraniczni). Cóż, obostrzenia covidowe były w lecie w wielu krajach znacznie ostrzejsze niż w Polsce, stąd w lipcu 2021 w Alpach było stosunkowo wielu Polaków.

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów. 

Bez dwóch zdań poszerzyłam swoje umiejętności zawodowe. Nauczyłam się bardzo dużo rzeczy „ – pisze Karolina Kanik, - na każdym stanowisku zyskałam nowe doświadczenia, czy to była służba pięter czy obsługa gości w restauracji, czy przygotowanie dań czy nawet praca na zmywaku!”

Aleksandra Galińska: Poszerzyłam swoje umiejętności zawodowe, ponieważ nauczyłam się wielu wartościowych rzeczy, takich jak na przykład dokładne sprzątanie pokoi i toalet, przyrządzania dań, używania zmywarko – wyparzarki.

Klaudia Szczypka pisze lapidarnie : „Tak, nauczylam się pracować w kontakcie z ludźmi – kilientami.

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. Opinie naszych stażystów są tu bardzo pozytywne, 

Właściciele pensjonatu są świetnymi osobowościami”napisała Karolina Kanik - "Wszystko porządnie wyjaśnili, omówili, pokazali. Można było o wszystko zapytać, nie bojąc się zganienia. Cała kadra w pensjonacie była przyjaźnie do mnie nastawiona.” 

Paulina Rycko: „.Austriackich opiekunów oceniam bardzo wysoko, kształcili nas na najwyższym poziomie. Byli wymagający, ale bardzo życzliwi, wiele nas nauczyli”.

Stażyści oceniają jako bardzo dobre, względnie dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania (pytanie szóste) Istotę sprawy oddaje chociażby wpis Pauliny Tanistry:Nie mam żadnych zastrzeżeń. Pokój spełniał nasze oczekiwania."

Pozytywnie ocenili też stażyści wysokość wypłaconego im kieszonkowego (pytanie siódme)

Klaudia Szczypka: "W całości kieszonkowe wystarczało na nasze potrzeby..”

Ósme, przedostanie, pytanie 

„Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS+?” 

Liza Krawczenko: Szczerze mówiąc - nie wiem, bo według mnie wszystko było idealne”.

Paulina Tanistra napisała, trochę chyba zapominając o głównym celu wyjazdu na praktykę zawodową: Znalezienie praktyk w miejscu położonym bliżej centrum lub zapewniającym odrobinę więcej rozrywki”. 

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi)”. 

Patrycja Hajnrych jako jedyna podziękowała organizatorom - pisze: "Dziękuję za możliwość udziału w programie!"

Paulina Rycko: ”Wyjazd z tego programu był świetny i spełnił moje oczekiwania”




Opracowanie ewaluacji: 

Ryszard Stoecker 

Jarosław Pniok

Koordynatorzy projektu 

październik 2021 roku

WYNIKI ANKIETY EWALUACYJNEJ
DLA PIERWSZEJ I PIĄTEJ GRUPY UCZESTNIKÓW PROGRAMU „ERASMUS+”
ZESPÓL SZKÓŁ IM. J. TUWIMA W BIELSKU-BIAŁEJ

NOWE WYMAGANIA W TURYSTYCE I HOTELARSTWIE KOLEJNYM WYZWANIEM DLA BIELSKIEGO TUWIMA”

  • Braga (Portugalia) 21.02.2020 – 22.02.2020 
  • Fusch (Austria) 29.06.2020 – 31.07.2020



Najważniejszą korzyścią stażu - pisze Kinga Wiatr, stażystka z hotelu w Bradze, kultowym, antycznym mieście północnej Portugalii – było przełamanie bariery językowej i to, że nauczyłam się sama sobie radzić w codziennych czynnościach. Zaczęłam myśleć jak dorosły i załatwiać pewne rzeczy sama.”

Maja Bartecka która pojechała na staż do pensjonatu „Imbachhorn” w Alpach, przy sławnej drodze „Hochalpenstrasse”, na terenie Austrii, wiodącej pod najwyższy szczyt tego kraju, widzi to tak: „Za największą korzyść uważam zdobycie nowego doświadczenia, poszerzenie swoich horyzontów oraz poznanie wielu wspaniałych ludzi”. 

Oczywiście, stażyści dostrzegli też niezwykle korzystne możliwości w zakresie poszerzania wiedzy teoretycznej, a nade wszystko praktycznej zdobywanego zawodu, co przecież stanowi podstawową wartość funkcjonowania Erasmusa+. Justyna Kuraczyńska (Braga) zwraca na to uwagę: „Najważniejszą korzyścią ze stażu była praca w hotelu, poznanie tutejszego systemu pracy w branży hotelarskiej, zdobycie umiejętności związanych z pracą w wybranym zawodzie”.

Lapidarnie i rzeczowo odpowiedział na to czwarte, ale kto wie czy nie najważniejsze, pytanie ankiety o sens i istotę projektu, bo dotyczyło ono osobistych korzyści wyniesionych indywidualnie z przedsięwzięcia, zorganizowanego przez portugalskich partnerów i „Tuwima”, Arkadiusz Wawrzuta (Braga): „Uważam, że największą korzyścią ze stażu było zdobycie nowej wiedzy i inspiracja do dalszego kształcenia się w kierunku technik obsługi turystycznej zaś Bartłomiej Rozmus, jak i Jakub Pudełko (Fusch) napisali szczerze, iż dla nich największą korzyścią było otrzymane wsparcie finansowe.

Odpowiedzi na 9 konkretnych pytań ankiety ewaluacyjnej, wraz z wynikami ewaluacji, przeprowadzonej na miejscu praktyk w Bradze i Fusch, przez portugalskich i austriackich opieknów wśród pracowników hoteli i pensjonatów, gdzie nasi uczestnicy odbywali staż, stanowią bogate źródło informacji o przebiegu staży, jak i zawierają liczne uwagi, które – jak zwykle - pomogły koordynatorom (Jarosławowi Pniokowi i Ryszardowi Stoeckerowi) usprawnić prace organizacyjne w celu doskonalenia organizacji kolejnych wyjazdów grupowych, jak i zwiększenia korzyści uzyskiwanych przez odbywających praktyki uczniów w sferze zdobywania wiedzy zawodowej i szlifowania znajomości języka.

W załączeniu wypełnione przez uczestników formularze naszej ankiety ewaluacyjnej. 

Jak i w poprzednich ankietach - nikt nie żałował podjętej przez siebie decyzji o udziale w projekcie /pytanie pierwsze/. Należy w tym miejscu dodać, że uczestnictwo wiązało – jak zwykle - się z kilkutygodniową absencją w szkole – wszyscy uczestnicy musieli sami nadrobić zaległości przy pomocy nauczycieli danych specjalności:

Nie żałuję, ponieważ ten wyjazd był dla mnie niesamowitym i niezapomnianym 5-tygodniowym pobytem w kraju różniącym się bardzo kulturowo od Polski. Był wielkim doświadczeniem, które otworzyło mi drogę na przyszłość zawodową ” - pisze Natalia Mika, która była na stażu w Bradze.

Jej koleżanka, Julia Zipser, która także była na stażu w Bradze, napisała w swojej ankiecie po prostu: „Nie żałuję, wyjazd na 5-tygodniowy staż był niesamowita przygodą, ale i również szkołą życia. Pozwolił mi rozwinąć umiejętności językowe i personalne.”

Julia Gruszeczka (Braga ) tak sformułowała swoją odpowiedź na to pytanie: „Nie żałuję tej decyzji – ponieważ dzięki programowi Erasmus+ zyskałam doświadczenie w nowej dziedzinie, nauczyłam się pracy w hotelarstwie oraz poznałam nowy dla mnie kraj i jego kulturę”.

Ewelina Mola (Fusch) pisze: "Nie żałuję tej decyzji o wzięciu udziału w programie – miałam okazje podszkolić angielski, poznać parę innych języków; dużo nowych miejsc zwiedzałam oraz wielu ludzi poznałam. Polecam wszystkim!"

Justyna Kuraczyńska (Braga): „Była to najlepsza decyzja, jaką podjęłam w swoim życiu, ponieważ ten wyjazd dał mi możliwość rozwinięcia swoich umiejętności”.

Pytanie drugie odnosiło się konkretnie do umiejętności językowych:

„Czy skorzystałam językowo; czy polepszyłam swoją znajomość języka

angielskiego/niemieckiego, w tym języka zawodowego?”

Tak, polepszyłam, swoją znajomość języka niemieckiego, więcej rozumiem i lepiej się porozumiewam” – napisała Agnieszka Stefaniak (Fusch).

Paulina Procner (Braga) pisze: „Tak, miałam okazję mówić po angielsku oraz dzięki prowadzeniu dzienniczka praktyk po angielsku nauczyłam się wielu angielskich słów.”

Arkadiusz Wawrzuta, który był na stażu w Bradze, zamieścił taką odpowiedź: „Tak, pozbyłem się bariery językowej w przypadku języka angielskiego i nauczyłem się podstawowych słów branżowych z języka portugalskiego.”

Pytanie trzecie dotyczyło korzyści zawodowych - poszerzenia umiejętności zawodowych stażystów.

Nigdy wcześniej nie pracowałam w hotelu, a dzięki tym praktykom zdobyłam zupełnie nowe umiejętności zawodowe. Dzięki pracy na recepcji mogłam poznać systemy działania hotelu, zwłaszcza w zakresie rezerwacji, mogłam zobaczyć jak wygląda praca pokojówki i w kuchni - doświadczyłam wszystkich tych pozycji”.– pisze Justyna Kuraczyńska (Braga), zaś Maja Bartecka (Fusch) wyznaje: „Poszerzyłam swoje umiejętności, które z pewnością przydadzą mi się nie tylko w zawodzie, ale i w życiu codziennym, dzięki nauce poprzez praktykę: np. składanie prania, przygotowywanie posiłków, czy też sprzątanie.”

Kolejne (piąte) pytanie dotyczyło oceny portugalskich i austriackich opiekunów, pracowników hoteli i ich podejścia do polskich praktykantów. W dalszym ciągu są to opinie bardzo pozytywne: „Oceniam zarówno ich samych, jaki ich podejście do nas jako bardzo dobre - to ludzie bardzo sympatyczni i kompetentni - napisała Agnieszka Stefaniak , która była na stażu w austriackim Fusch. 

Pisze Arkadiusz Wawrzuta, który był na stażu w Bradze: „Kadra w hotelu była bardzo sympatyczna. Pracownicy mimo słabego poziomu opanowania języka angielskiego starali się przekazać nam jak najwięcej. Nigdy nie byłem wykorzystywany do wykonania czynności nie związanej z moimi obowiązkami stażysty.” 

Stażyści oceniają jako bardzo dobre, względnie dobre „fizyczne” warunki zakwaterowania we wszystkich lokalizacjach, jak i wysokość wypłaconego kieszonkowego.

Ósme, przedostanie, pytanie brzmiało:

„Co usprawniłabym w organizacji przyszłych wyjazdów w ramach programu ERASMUS +?”

Natalia Stasica (Braga) pisze: „Dla mnie pobyt w Portugalii był doskonale spędzonym czasem, nie ma rzeczy, którą zamieniłabym za niego”.

Kilku ze stażystów postuluje... likwidacje „dzienników zajęć” To, wszak, postulant nie do zrealizowania. Prowadzenie dziennika jest jednym z podstawowych obowiązków stażysty i stanowi ważny dokument osobisty każdego ze stażystów. Tako rzecze regulamin Erasmusa +.

Ostatnie pytanie ankiety ewaluacyjnej brzmiało: „Co jeszcze ważnego chciałabym przekazać organizatorom (moje luźne uwagi).

Justyna Kuraczyńska (Braga) napisała: „Bardzo się cieszę, ze istnieje taki program jak Erasmus+, który daje możliwość wyjazdu za granice na miesiąc, poznania nowych ludzi, otwiera wiele możliwości pracy w zawodzie i zdobycia praktycznych umiejętności.”

Opracowanie ewaluacji:

Ryszard Stoecker

Jarosław Pniok

Koordynatorzy projektu

wrzesień 2020